Jednostka do ruchu aglomeracyjnego serii 14WE 'Halny'


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W roku 2005 na zamówienie nowopowstałej spółki Szybka kolej miejska w Warszawie firma Newag Nowy Sącz (owcześnie jeszcze ZNTK Nowy Sącz) zbudowała prototyp jednostki elektrycznej nazwanej 'Halny' i z oznaczeniem typu 14WE. Projekt jednostki bazuje na konstrukcji wysłużonych jednostek EN57, jednak z pierwowzoru pozostała jedynie rama która została zregenerowana oraz wózki z silnikami trakcyjnymi które również zostały zmodernizowane. Poszycie pudła zostało wykonane z aluminium, pomalowane fabami 'antygrafitti', zamontowano nowe drzwi odskokowo przesuwne oraz nowe okna z szybami hartowanymi i zespolonymi. W celu poprawy komfortu podróży zamontowano klimatyzacje, zlikwidowano drzwi w przejściach między członami, drzwi zewnętrzne wyposażono w przyciski indywidualnego otwierania i zabezpieczono sensorami uniemożliwiającymi ściśnięcie pasażera. Do standardów europejskich dostosowano także pulpit maszynisty, oraz sprzęg automatyczny który zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej został podniesiony wyżej. W predziałach pasażerskich zamontowano system monitoringu z możliwością rejestracji obrazu i wyposażono w nowe siedzenia z elementów wandaloodpornych. Pojazdy zostały także wyposażone w windy dla niepełnosprawnych, czołowe i boczne wyświetlacze elektroniczne, system automatycznego zapowiadania przystanków. Oprócz zmian wprowadzonych z myślą o podróżnych, wprowadzono wiele zmian typowo technicznych takich jak 'Komputer sterujący, integrujący elektroniczne systemy pojazdu', 'Elektroniczny rejestrator zdarzeń i parametrów pracy pojazdu' czy nowe reflektory halogenowe. Jeśli jesteś zaiteresowany bardziej szczegółowymi informacjami na temat zmian konstrukcyjnych w stosunku do EN57 zajrzyj TUTAJ. Po przejściu odpowiednich testów jednostka oznaczona jako 14WE-01 została skierowana do obsługi pociągów na trasie Warszawa Zachodnia - Warszawa Śródmieście - Warszawa Falenica gdzie początkowo wraz z wypożyczonymi z PKP SKM Trójmaiasto jednostkami EN57, a następnie z wprowadzanymi systematycznie do ruchu kolejnymi 14WE prowadzi wahadłowy ruch. Do dnia dzisiejszego SKM Warszawa zakupiła 6 szt. tych jednostek. Siódma jednostka czyli 14WE-07 została zbudowana ze środków firmy NEWAG i przekazana w użytkowanie dla PKP PR Kraków, gdzie pod onaczeniem EN61-01 jeździ jako 'Pociąg Papieski'. Weięcej szczegółów na temat EN61 znajdziesz TUTAJ


Model : 14WE 'Halny'
Producent : Newag Nowy Sącz (dawniej ZNTK Nowy Sącz) 2005-2006 (nadal w budowie)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 9
Układ osi : 2`2`+Bo`Bo`+2`2`
Układ wagonów : r+s+r
Długość calkowita : 66 m
Szerokość : 2.88 m
Wysokość : 3.9 m
Średnica kół : 1000/940 mm
Masa w stanie próżnym : 125 t
Masa maksymalna :165 t
Przyśpieszenie rozruchu 0.5 m/s2
Opóźnienie hamowania : 0.5 m/s2
Minimalny promień łuku podczas jazdy pociągowej : 150 m
Minimalny promień łuku podczas przetacznia : 80 m
System prądu zasilającego : 3000 V prądu stałego
Moc całkowita : 608 kW
Ilość i parametry silników trakcyjnych : 4 szt. po 152 kW każdy
Ilość miejsc siedzących : 192
Ilość miejsc stojących : 250 (przy 4 osobach/metr2)
Szerokość przejścia części pasażerskiej : 860 mm
Szerokość drzwi wejściowych : 1.3 m
Wysokość podłogi nad główką szyny : 1.15 m
Prędkość maksymalna : 110 km/h