Jednostka dalekobieżna serii ED59


W połowie 2006 roku Bydgoska firma PESA zaprezentowała pierwszą jednostkę elektryczną z nowego typu 15WE/16WE. Jednostka zakupiona przez Łódzki urząd marszałkowski została oznaczona początkowo jako ED74-001 dzięki czemu firma Pesa uzyskała homologacje na zestaw czterowagonowy, a następnie po wyłączeniu jednego środkowego członu i zmianie oznaczenia na ED59-001 została przekazana w użytkowanie dla Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP PR gdzie została skierowana głównie do obsługi trasy Łódź-Skierniewice. Jednostce tej nadano nazwe 'Acatus' (po łacinie - łódź), i w jest ona całkowicie nową konstrukcją nie mającą praktycznie nic wspólnego ze starszymi jednostkami polskiej produkcji (jak to ma miejsce w przypadku jednostek 14WE) takimi jak EN57, EW58 itp. Jednostka wyposażona została w wiele udogodnień dla pasażerów takich jak klimatyzacja, toalety z zamkniętym obiegiem, wysuwane zewnętrzne stopnie dzięki którym bez problemu można wsiadać i wysiadać na peronach o dowolnej wysokości, system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego czy system nagłośniniowy dzięki któremu można nie tylko zapowiadać kolejne stacje, ale też w razie potrzeby umożliliwiający komunikacje pasażera i maszynisty w obie strony. Jednostka została dostosowana do obsługi niepełnosprawnych, a w jednym z członów umieszczono także 'stojaki' dla rowerów. Oprócz nowości typowo dla podróżnych, w środku znajdują się także nowości w samej konstrukcji jednostki, zapewniające jej założone osiągi. Pomijając fakt że wszystkie elementy są całkowicie nowej konstrukcji, wspomnieć należy że jednoska została wyposażona w elektroniczne systemy sterowania wykorzystujące elementy wykonane w technologi IGBT (praktycznie nie stosowane do tej pory w polskich pojazdach szynowych), silniki trakcyjne prądu przemiennego a także elektroniczny system diagnostyki pojazdu włącznie z systemem GPS dzięki któremu możliwe jest zdalne obserwowanie składu przez producenta. Obecnie jedyna jednostka serii ED59 obsługuje pociągi na szlakach województwa Łódzkiego, jednak Urząd marszałkowski województwa Łódzkiego planuje zakup kolejnych pojazdów tej serii.


Model : ED59
Oznaczenie fabryczne : 15WE
Układ wagonów : r+s+r
Masa własna : 104 t
Liczba miejsc : 350 w tym siedzących 220
Długość : 63 m
Moc ciągła : 2000 kW
Prędkość maksymalna : 160 km/h
Liczba drzwi bocznych : 6