Jednostka dalekobieżna serii ED70


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Jednostki serii ED70 (początkowo oznaczone serią E58) zostały zakupione w roku 1957 wraz z jednostkami EN56. Początkowo plany zakładały zakup 10 sztuk tych jednostek, jednak skończyło się na dwóch prototypowych egzemplarzach. Jednostki jak samo oznaczenie wskazuje miały być wykorzystywane głównie do szybkich pociągów dalekobieżnych na świeżo zelektryfikowanych trasach. Ze względu na wysoką prędkość maksymalną wykorzystywane były przede wszystkim na najbardziej prestiżowych pociągach pospiesznych a później ekspresowych takich jak 'Górnik' z Warszawy do Gliwic czy 'Lech' z Warszawy do Poznania. Jednostki te posiadały wyłącznie pierwszą klasę, w jednym ze środkowych członów znajdował się przedział barowy wyposażony w kuchnię, a w drugim przedział bagażowo-pocztowy. W celu zapewnienia najwyższego komfortu, siedzenia zostały wyposażone w składane stoliki umożliwiające spożywanie zamówionych posiłków bez ruszania się z zajmowanego fotela, a same jednostki wyposażono w ogrzewanie nawiewne oraz instalacje nagłośnieniową. Jednostki te przez cały okres eksploatacji stacjonowały w lokomotywowni Warszawa Grochów. Po wycofania w 1968 roku z normlnej eksploatacji, jednostki służyły głównie do uświetniania otwierania kolejnych zelektryfikowanych szlaków. W roku 1977 zostały całkowicie wyłączone z eksploatacji, i na początku lat 80-tych złomowane w Chróścinie Nyskiej.


Model : ED70
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 2
Układ osi : BoBo+2 2+2 2+BoBo
Układ wagonów : s+d+d+s
Długość całkowita : 88.25 m
Baza wózka : 2700 mm
Rozstaw czopów skrętu wagonu silnikowego : 14.8 m
Rozstaw czopów skrętu wagonu doczepnego : 15.6 m
Typ i parametry silników trakcyjnych : GBM185 145 kW
Moc ciągła całego EZT : 1160 kW
Przełożenie przekładni głównej : 66:24
Napięcie obwodów rozrządu : 110 V
Masa w stanie służbowym wagonu silnikowego : 62.8 t
Masa w stanie służbowym wagonu rozrządczego : 49.2 t
Masa w stanie służbowym całego EZT : 224 t
Średnica kół napędnych : 1000 mm
Średnica kół tocznych : 940 mm
Ogólna ilość miejsc siedzących : 188 (brak miejsc stojących)
Prędkość maksymalna : 135 km/h