Jednostka dalekobieżna serii ED72


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W roku 1993 brame Wrocłaskigo Pafawagu opuściła pierwsza polska jednostka do obsługi ruchu dalekobieżnego. Nowa seria ED72 powstała na bazie doświadczeń przy budowie jednostek EN57 oraz EN71. Konstrukcja bazuje na czterowagonowym składzie takim jak w EN71, jednak różni się od niej zewnętrznie kształtem kabiny maszynisty takim jak w ostatniej serii jednostek EN57 (czyli EN57-19xx). Jednostki ED72 zostały przystosowane do obsługi ruchu dalekobieżnego poprzez wprowadzenie w jednym przedziale członu 'ra' klasy pierwszej z indywidualnymi fotelami, zastosowaniu w przedziałach klasy drugiej nowych siedzeń z miękkimi obiciami, w jednym z przedziałów członu 'rb' urządzono przedział bufetowy, a wnętrza przedziałów zyskały nowy wystrój włącznie z zasłonkami w oknach. Jednostki z zewnątrz wyróżnaiły się od jednostek starszych, nową czerwono-żółtą kolorystyką, pantografami połówkowymi, a w jednostce ED72-021 również nowymi odskokowo-przesuwnymi drzwiami zewnętrznymi. Ogólnie jednostki serii ED72 stały się od początku swoistym poligonem doświadczalny, i w każdej następnej spotkać można było coraz to nowsze elementy, począwszy na wyświetlaczach czołowych po nowe silniki trakcyjne typu LKa-470 skończywszy. Jednak konstrukcja części elektrycznej była prawie niezmieniona od czasu jednostek EN57, i z tego powodu można łączyć ze sobą jednostki serii EN57, EN71 i ED72. Jednostki ED72 powstały głównie z myślą o obsłudze mocno rozwijanej na początku lat 90-tych sieci pociągów InterRegio, zastępując przystosowane do tych zadań jednostki serii EN57/EN71. Obecnie jednostki te spotkać można głównie w obsłudze pociągów Regio+, jednak zdarzają się również przypadki wykorzystywania ich na pociągach osobowych i pospiesznych. Dwie jednostki należące do ZPR Kraków zostały wyposażone w Słowackie systemy SRK i są wykorzystywane do obsługi międzynarodowych połączeń ze Słowacją, wjeżdżając w głąb tego kraju. Na dzień dzisiejszy wszystkie 21 jednostek serii ED72 nadal są w ruchu.


Model : ED72
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 21
Układ osi : 2 2+BoBo+BoBo+2 2
Układ wagonów : r+s+s+r
Długość calkowita : 86840 mm
Baza wózka : 2700 mm
Rozstaw osi skrajnych wagonu silnikowego : 18570 mm
Rozstaw osi skrajnych wagonu doczepnego : 17600 mm
Silniki trakcyjne : LKf450 145 kW lub LKa-470 175 kW
Moc ciągła EZT : 1160 kW (LKf-450), 1400 kW (LKa-470)
Przełożenie przekładni głównej : 70:19
Napięcie obwodów rozrządu : 110 V
Masa w stanie służbowym wagonu silnikowego : 53.5 t
Masa w stanie służbowym wagonu doczepnego : 36.3 t
Masa w stanie służbowym EZT : 182 t
Średnica kół napędnych : 1000 mm
Średnica kół tocznych : 940 mm
Ilość miejsc siedzących (1 kl -2 kl) : 29 - 206 (dla EZT ze stojakami na narty odpowiednio 28 - 204)
Prędkość maksymalna : 110 km/h