Jednostka dalekobieżna serii ED73


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W 1997 Wrocławski Pafawag (wtedy już Adtranz Pafawag) wyprodukował ostatnią jak dotąd jednostkę dla PKP. Ponieważ jej konstrukcja odbiegała technicznie od wcześniej budowanych jednostek serii ED72, nowa jednostka otrzymała oznaczenie ED73-001. Najistotniejsze zmiany dotyczyły układu jezdnego i obejmowały nowe wózki (napędny 14MN i toczny 25ANp) w których wykorzystano koła monoblokowe, hamulce tarczowe oraz pneumatyczne usprężynowanie drugiego stopnia. Wymienione zmiany wpłynęły na poprawę komfortu jazdy, oraz umożliwiły podniesienie prędkości maksymalnej do 120 km/h. Oprócz wymienionych zmian w układzie jezdnym, wprowadzono także inne nowości, m.in. pneumatyczne wspomaganie otwierania drzwi przejściowych pomiędzy członami, a w wagonie klasy 1 w członie 'ra' część przedziału oraz toalete przystosowano do obsługi osób niepełnosprawnych. Niestety z powodu zmienionego układu biegowego nie można jednostki tej łączyć z jednostkami EN57, EN71 i ED72. Teoretycznie seria ta ma możliwość łączenia kilku jednostek tej serii w jeden skład, ale ze względu na fakt że poowstał tylko jeden egzemplarz jest to tylko teoretyczna możliwość. Jednostka ED73-001 po przeprowadzeniu odpowiednich testów została skierowana do planowej pracy w lokomotywowni Poznań, gdzie stacjonuje do dnia dzisiejszegi, i prowadzi głównie pociągi Regio+ (dawniej Interregio) w kierunku Wrocławia i Łodzi. Niestety z powodu narastających kłopotów finansowych w PKP, produkcja seryjna nigdy nie ruszyła i jednostka ED73-001 pozostała jedynym przedstawicielem serii.


Model : ED73
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 1
Układ osi : 2 2+BoBo+BoBo+2 2
Układ wagonów : r+s+s+r
Długość calkowita : 86840 mm
Baza wózka : 2700 mm
Rozstaw osi skrajnych wagonu silnikowego : 18570 mm
Rozstaw osi skrajnych wagonu doczepnego : 17600 mm
Silniki trakcyjne : 8 szt. LKa-470 175 kW
Moc ciągła EZT : 1400 kW
Przełożenie przekładni głównej : 68:21
Napięcie obwodów rozrządu : 110 V
Masa w stanie służbowym wagonu silnikowego : 53.5 t
Masa w stanie służbowym wagonu doczepnego : 36.3 t
Masa w stanie służbowym EZT : 182 t
Średnica kół napędnych : 1000 mm
Średnica kół tocznych : 940 mm
Ilość miejsc siedzących (1 kl -2 kl) : 29 - 206
Prędkość maksymalna : 120 km/h