Jednostka dalekobieżna serii ED74


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W połowie 2006 roku Bydgoska firma PESA zaprezentowała pierwszą jednostkę elektryczną z nowego typu 15WE/16WE. Jednostka zakupiona przez Łódzki urząd marszałkowski została oznaczona początkowo jako ED74-001 dzięki czemu firma Pesa uzyskała homologacje na zestaw czterowagonowy, a następnie po wyłączeniu jednego środkowego członu i zmianie oznaczenia na ED59-001 została przekazana w użytkowanie dla Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP PR gdzie została skierowana głównie do obsługi trasy Łódź-Skierniewice. Jednostce tej nadano nazwe 'Acatus' (po łacinie - łódź), i w jest ona całkowicie nową konstrukcją nie mającą praktycznie nic wspólnego ze starszymi jednostkami polskiej produkcji (jak to ma miejsce w przypadku jednostek 14WE) takimi jak EN57, EW58 itp. Jednostka wyposażona została w wiele udogodnień dla pasażerów takich jak klimatyzacja, toalety z zamkniętym obiegiem, wysuwane zewnętrzne stopnie dzięki którym bez problemu można wsiadać i wysiadać na peronach o dowolnej wysokości, system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego czy system nagłośniniowy dzięki któremu można nie tylko zapowiadać kolejne stacje, ale też w razie potrzeby umożliliwiający komunikacje pasażera i maszynisty w obie strony. Jednostka została dostosowana do obsługi niepełnosprawnych, a w jednym z członów umieszczono także 'stojaki' dla rowerów. Oprócz nowości typowo dla podróżnych, w środku znajdują się także nowości w samej konstrukcji jednostki, zapewniające jej założone osiągi. Pomijając fakt że wszystkie elementy są całkowicie nowej konstrukcji, wspomnieć należy że jednoska została wyposażona w elektroniczne systemy sterowania wykorzystujące elementy wykonane w technologi IGBT (praktycznie nie stosowane do tej pory w polskich pojazdach szynowych), silniki trakcyjne prądu przemiennego a także elektroniczny system diagnostyki pojazdu włącznie z systemem GPS dzięki któremu możliwe jest zdalne obserwowanie składu przez producenta. Obecnie (koniec 2006 roku) z powodu zmiany oznaczenia jednostki zamówionej przez UM województwa Łódzkiego na ED59, nie ma fizycznie żadnej jednostki serii ED74. A pojawić się one mają (sukcesywnie) w ilości 11 sztuk od kwietnia 2007 roku, w związku z zakupem przez PKP PR. Mają one docelowo obsługiwać ruch na modernizowanej aktualnie trasie Łódź-Warszawa. Kolejne jednostki serii ED59 planuje też zakupić Łódzki UM. Na koniec dodam tylko że oznaczenie fabryczne jednostek ED74 to 16WE, natomiast krótsza trzyczłonowa wersja czyli ED59 to 15WE. Aktualnie (lipiec 2008) na stanie PKP PR znajdują się już wszystkie z zakupionych 11 sztuk jednostek ED74 i obsługują pociągi pospieszne na trasie Łódź-Warszawa.


Model : ED74
Oznaczenie fabryczne : 16WE
Producent : Pesa Bydgoszcz 2006
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 11
Maksymalna prędkość : 160 km/h
System zasilania : 3 kV prądu stałego
Silniki : 4 asynchroniczne silniki prądu przemiennego po 500 kW każdy