Jednostka do peronów niskich serii EN56


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W związku z elektryfikacją lini Warszawa-Łódź i Warszawa-Gliwice wschodnioniemiecki przemysł dostarczał dla PKP w latach 1954-57 znaczne ilości taboru. Jednym z zamówień było 36 jednostek elektrycznych serii EN56 zakupionych w fabryce w Görlitz. Jednostki tej serii (nie licząc serii EN80) pierwszymi jednostkami przystosowanymi do obsługi zarówno peronów niskich jak i wysokich. Początkowo jednostki obsługiwały pociągi w rejonie Łodzi i Warszawy, a stacjonowały w lokomotywowni Łódź Olechów. W późniejszym okresie zostały skierowane również do obsługi aglomeracji Śląskiej (Łazy, Katowice) oraz Krakowa (Kraków Prokocim). Konstrukcja jednostek była podobna do wcześniejszych serii takich jak EW53, EW54 i EW55 z układem wagonów r+s+r. Posiadały one również podobne parametry techniczne takie jak prędkość maksymalną, moc, a newet ilość miejsc siedzących. Zewnętrznie odróżniały się od wcześniej produkowanych jednostek brakiem środkowej szyby na czole składu oraz brakiem ryflowanie pudła, a najbardziej charakterystycznym elementem tych jednostek były 'zejścia' pudła w okolicach drzwi bocznych. Podczas początkowej eksploatacji jednostki tej serii cechowała duża awaryjność co byćmoże wpłynęło na brak kolejnych zakupów. Pierwsze jednostki dostarczono do polski w roku 1955, natomiast ostatnia jednostka została dostarczona w roku 1957. Seria EN56 została wycofana z użytku w 1984 roku w związku z dostarczaniem kolejnych jednostek EN57. Do dnia dzisiejszego przetrwała co najmniej jedna jednostka tego typu, jednak nie w stanie orginalnym lecz jak skład pociągu sieciowego w Kutnie.


Model : EN56
Producent : Waggonbau Goerlitz (była NRD) 1955-1957
Ilość zbudowanych egzemplarzy : 36
Prędkość maksymalna : 110 km/h
Moc ciągła : 4*145=580 kW
Moc godzinna : 4*185=740 kW
Maksymalna siła pociągowa : 9870 kG
Typ silników trakcyjnych : 4 szt. typu GBM185
System zawieszenia silników : tramwajowy "za nos"
Układ wagonów : r+s+r
Liczba drzwi w wagonie : 4
Liczba miejsc siedzących : 224(60 w klasie 1, 164 w klasie 2)
Całkowita liczba miejsc : 600
Masa służbowa : 135 t
Długość całkowita : 62680 mm
Szerokosć : 2950 mm
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 69:20=3.45
System hamulec : Knorra
Średnica kół napędnych : 1000 mm
Średnica kół tocznych : 940 mm