Wagon silnikowy/(doczepny) do peronów niskich serii EN80


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Wraz z powstaniem spółki Elektryczne koleje dojazdowe w 1927 zakupiono w Angielskiej firmie EEC zakupiono do jej obsługi 20 elektrycznych wagonów silnikowych oraz tyle samo wagonów doczepnych. Ponieważ po drugiej wojnie światowej wszystkie 40 wagonów ocalało zostały one włączone tak jak cała EKD w struktury PKP. Ponieważ jednak w tym czasie wagony były już znacznie wyeksploatowane, odbudowano je zmieniając jednocześnie dotychczasow silniki w wagonach silnikowych z dotychczasowych 36 kW na nowe o mocy 45 kW. Dodatkowo w firmie Konstal dobudowano kolejnych 12 wagonów doczepnych. Przyjęta w roku 1959 nowa norma RN-58/MK-0001 nadała tym pojazdom następujące oznaczenia EN80-01s...20s dla wagonów silnikowych oraz EN80-01d...32d dla wagonów doczepnych. Przez cały okres użytkowania pojazdy serii EN80 były utzrymywane i naprawiane w elektrowozowni w Grodzisku (przy końcowej stacji Radońska). Od roku 1968 w związku z wprowadzeniem w Pafawagu produkcji nowych jednostek serii EN94 dla WKD zaczęto stopniowo wycofywać z użycia wagony serii EN80. Ostatecznie ostatnie wagony tej serii znikneły ze szlaków WKD w roku 1972 w momencie wprowadzenia do ruchu ostatniej z 40 zakupionych jednostek EN94. Do celów muzealnych zachowany został wagon EN80-16s dzięki czemu można go podziwiać na terenie Grodziskiej elektrowozowni gdzie stacjonuje jako czynny pojazd muzealny.


Model : EN80
Producent : English Electric Company Ltd. Car Works Preston (Wielka Brytania) 1927 (20 silnikowych + 20 doczepnych), Konstal Chorzów 1948 (12 doczepnych)
Ilość zbudowanych egzemplarzy : 20 silnikowych, 32 doczepne
Moc ciągła : 143 kW
Moc godzinna : 212 kW
Układ osi : BoBo
Typ i parametry silników trakcyjnych : 4 szt. DK3 600 V
Moc ciągła silnika : 35,9 kW
Moc godzinna silnika : 53 kW
Całkowita długość : 13,46 m (wagon silnikowy)
Masa służbowa : 23,1 t (wagon silnikowy)
Ilość miejsc : 38 siedzących i 30 stojących (wagon silnikowy)
Maksymalna prędkość konstrukcyjna wagonu silnikowego : 84 km/h
Maksymalna prędkość eksploatacyjna wagonu silnikowego : 70 km/h
Maksymalna prędkość konstrukcyjna składu s+d : 65 km/h
Maksymalna prędkość konstrukcyjna składy s+d+d : 60 km/h
System hamulca : powietrzny Westinghouse'a, elektryczny zwarciowy, ręczny
Oświetlenie : elektryczne żarowe