Wagon silnikowy do peronów niskich serii EN81


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W 2005 Bydgoską fabrykę PESA opuścił pierwszy egzemplarz wagonu silnikowego nowej serii EN81. Pojazd zwany także potocznie 'elektrycznym autobusem szynowym' jest pierwszą taką całkowicie polską konstrukcją. Sama konstrukcja bazuje na wcześniejszych doświadczeniach przy budowie spalinowych autobusów szynowych (serii SA106 i SA103). Konstrukcja pojazdu jest podobnie jak w przypadku w/w serii, modułowa dzięki czemu przy niewielkich nakładach możliwe byłoby zbudowanie wersji dwu lub nawet trzyczłonowej. Konstrukcyjnie pojazd znacznie różni się od dotychczas używanego taboru pasażerskiego w Polsce. I nie chodzi tu tylko o to że do tej pory poza kilkoma egzemplarzami nie było w kraju takich pojazdów jednoczłonowych, ale rówież tym że do budowy użyto całkiem nowych technologii, choćby silników asynchronicznych. Nowością jest również to że pojazd wyposażono w standardowe sprzęgi co w razie potrzeby umożliwia doczepienie dodatkowego wagonu. Dzięki temu pojazd jest bardziej ekonomiczny (bo może jeździć sam), i jednocześnie bardziej funkcjonalny (bo zawsze można doczepić dodatkowy wagon). Jeszcze jedną nowością w stosunku do wcześniej eksploatowanych pojazdów (np. serii EN57) jest fakt zastosowania tylko jednego pantografu co jednak nie dziwi jeśli spojrzeć na rozmiary pojazdu. Ciekawostką jest fakt że oznaczenie EN81 było początkowo po wprowadzeniu normy RN-58/MK-0001 zarezerwowane dla wagonów motorowych pracujących na lini Wąbrzeźno-Wąbrzeźno Miasto, jednak wprowadzenie w/w normy zbiegło się w czasie z likwidacją trakcji elektrycznej na tej kolejce, i wagony te prawdopodobnie nigdy z takim oznaczeniem nie jeździły. Na dzień dzisiejszy (październik 2007) seria EN81 liczy 8 pojazdów (z czego 6 jeździ w województwie Małopolskim a 2 w Świętokrzyskim), jednak samorząd Województwa Małopolskiego już zamówił kolejne egzemplarze.


Model : EN81
Producent : PESA Bydgoszcz 2005 (nadal produkowane)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 8
Układ osi : B`2
Długość całkowita : 26.53 m
Szerokość całkowita : 2.85 m
Wysokość całkowita : 4.005 m
Ilość miejsc siedzących/stojących : 60/80
Wysokość podłogi w części obniżonej nad główką szyny : 0.6 m
Moc : 2 silniki DKLBZ 0910-4A po 280 kW = 385 KM każdy
Typ przekładni : SZH485
Nacisk osi (w stanie próżnym/przy maksymalnym obciążeniu) : 12.25/15 t
Minimalny promień łuku podczas jazdy pociągowej : 160 m
Minimalny promień łuku podczas przetaczania : 80 m
Masa własna : 48 t
Masa służbowa : 49 t
Maksymalna masa : 60 t
Maksymalna prędkość konstrukcyjna : 140 km/h
Maksymalna prędkość eksploatacyjna : 120 km/h
Ogrzewanie : nawiewne, klimatyzacja jednokanałowa