Jednostka do peronów niskich serii EN94


GALERIA - KLIKNIJ ZDJĘCIE ŻEBY WEJŚĆ


W roku 1968 w związku z modernizacją Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) Pafawag Wrocław skonstruował nowy zespół trakcyjny typu 101N. Jeszcze w roku 1968 pierwszy prototypowy egzemplarz nowej serii EN94 trafił na tory WKD w ramach testów. Mimo iz w stosunku do używanych do tej pory przedwojennych pojazdów serii EN80, był on bardzo nowoczesny, to podczas próbnej eksploatacji okazało sie niepraktycznie skonstruowanych wiele elementów konstrukcji, i do produkcji seryjnej trafił nowy zmodyfikowany typ 101Na. Produkcja seryjna ruszyła w roku 1972 i w tym samym roku dostarczono całą serię 39 jednostek (EN94-02...40). Przez 35 lat eksploatacji doczekały się one wielu modernizacji, między innymi zabudowy drzwi odskokowo-przesuwnych oraz kilku schematów malowania pudła. Ciekawostką jest fakt że są to chyba jedyne pojazdy na sieci PKP w których nie było obsługi konduktorskiej (przynajmniej od jakiegoś czasu) oraz chyba jedyne pojazdy które posiadały wewnątrz kasowniki do biletów (niektóre autobusy szynowe też miały, ale w nich nie były one używane). Obecnie na liniach WKD oprócz jednostek EN94 jeździ również jedna prototypowa jednostka serii EN95, i pojazdy tej serii mają w latach 2009-2010 wyprzeć z ruchu serie EN94. Z racji tego że sieć WKD jest jedyną taką siecią w Polsce (napięcie w sieci - 600V prądu stałego) wszystkie pojazdy serii EN94 stacjonowały tylko i wyłącznie w lokomotywowni Grodzisk Mazowiecki Radońska. Należy mieć nadzieję że wzorem serii EN80, po zakończeniu planowej eksploatacji, przynajmniej jeden pojazd serii EN94 zostanie zachowany do celów muzealnych.


Model : EN94-01
Oznaczenie fabryczne : 101 N
Producent : Pafawag Wrocław
Układ wagonów : s+s
Układ osi : Bo+2+Bo
Długość całkowita : 26800 mm
Szerokość całkowita : 2600 mm
Wysokość wagonu od główki szyny : 3600 mm
Rozstaw czopów skrętnych : 10425 mm
Rozstaw osi wózka silnikowego : 2100 mm
Rozstaw osi wózka tocznego : 2550 mm
Masa służbowa : 40 t
Hamulec zespolony : Oerlikon z zaworem rozrządczym Est 4 d
Średnica kół : 850 mm
Odległość między środkami łożysk zestawu kołowego : 2000 mm
Ogrzewanie : elektryczne
Sterowanie : ukrotnione
Maksymalna szybkość : 80 km/h
Ilość miejsc siedzących : 80
Ilość miejsc stojących : 170
Silniki trakcyjne : 4 szt. LKc-310 56.5 kW
Przełożenie przekładni głównej : 60:17
Przyspieszenie : 0.6-0.9 m/s2
Napięcie obwodów rozrządczych : 110 V
Oświetlenie : elektryczne - jarzeniowe
Hamulec ręczny : w obydwóch kabinach sterowniczych
Konstrukcja pudła : spawana
Rok wykonania konstrukcji : 1968



Model : EN94-02...40
Oznaczenie fabryczne : 101 Na
Producent : Pafawag Wrocław
Układ wagonów : s+s
Układ osi : Bo+2+Bo
Długość całkowita : 27800 mm
Szerokość całkowita : 2620 mm
Wysokość wagonu od główki szyny : 3600 mm
Rozstaw czopów skrętnych : 11475 mm
Rozstaw osi wózka silnikowego : 2100 mm
Rozstaw osi wózka tocznego : 2550 mm
Masa służbowa : 40 t
Hamulec zespolony : Oerlikon z zaworem rozrządczym Est 4 d
Średnica kół : 850 mm
Odległość między środkami łożysk zestawu kołowego : 1966 mm
Ogrzewanie : elektryczne
Sterowanie : ukrotnione
Maksymalna szybkość : 80 km/h
Ilość miejsc siedzących : 80
Ilość miejsc stojących : 170
Silniki trakcyjne : 4 szt. LKc-310 56.5 kW
Przełożenie przekładni głównej : 60:17
Przyspieszenie : 0.6-0.9 m/s2
Napięcie obwodów rozrządczych : 110 V
Oświetlenie : elektryczne - jarzeniowe
Hamulec ręczny : w obydwóch kabinach sterowniczych
Konstrukcja pudła : spawana
Rok wykonania konstrukcji : 1970