Lokomotywa pasażerska serii EP01


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Lokomotywy, a raczej lokomotywa tej serii, gdyż z oznaczeniem serii EP01 jeździła tylko jedna sztuka wywodzi się od przedwojennej serii EL.100. Lokomotywy tej serii są kostrukcją zaprojektowaną przez angielskie zakłady Metropolitan Vickers, gdzie zbudowano również dwa pierwsze egzemplarze serii tj. EL.101 i EL.102. Kolejne 4 sztuki (EL.103 - EL.106) zostały zbudowane już w Polsce, w Fabryce lokomotyw w Chrzanowie na bazie angielskiej aparatury elektrycznej i hamulcowej. Cała seria została dostarczona w roku 1936 i służyła do przeciągania składów dalekobieżnych przez nowopowstały tunel średnicowy w Warszawie. Drugą wojne światową przetrwał tylko jeden egzemplarz tej serii i po przemianowaniu na EP01-01 pracował w ruchu pasażerskim do roku 1964 w lokomotywowni Łódź Olechów. Niestety tuż po zakończeniu służby został złomowany i do dnia dzisiejszego nie zachował się ani jeden egzemplarz z pierwszej serii lokomotyw elektrycznych na PKP.


Model : EP01
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy : 6
Producent : Metropolitan-Vickers Electrical Co. Ltd. - Attercliffe Common Works(Anglia) 2 szt.,
Pierwsza fabryka lokomotyw w Polsce, Sp. Skc. - Chrzanów 4 szt.
Układ osi : BoBo
Inne oznaczenia : EL.100, E100
Ciężar służbowy : 75,2 t
Nacisk osi : 18,8 t
Ciężar części elektrycznej : 31,5 t
Moc ciągła lokomotywy : 1352 kW
Moc godzinna lokomotywy : 1648 kW
Szybkość konstrukcyjna : 110 km/h
Prędkość eksploatacyjna : 100 km/h
Prędkość mocy ciągłej : 68 km/h
Prędkość mocy godzinnej : 63,7 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu na obwodzie kół : 17 t
Siła pociągowa przy pełnym wzbudzeniu i mocy ciągłej : 9,5 t
Siła pociągowa przy pełnym wzbudzeniu i mocy godzinnej : 9,5 t
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 69:22 = 3,138
Średnica kół : 1220 mm
Długość ze zderzakami : 13564 mm
Największa szerokość : 2896 mm
Wysokość do opuszczonego pantografu : 4500 mm
Rozstaw czopów skrętu : 6477 mm
Rozstaw osi skrajnych wózka : 9296 mm
Maźnice zestawów kołowych : ślizgowe
System hamulca : Knorr
Ogrzewanie : początkowo brak, później zamontowano elektryczną wytwornice pary
Oświetlenie : elektryczne
Napięcie sieci trakcyjnej : 3000 V prądu stałego
Silniki trakcyjne : 4 szt. typ MV 185
Moc godzinna silnika : 412 kW
Moc ciągła silnika : 338 kW
Prąd mocy godzinnej : 300 A
Prąd mocy ciągłej : 246 A
Obroty silnika przy mocy godzinnej : 870 obr/min
Obroty silnika przy mocy ciągłej : 930 obr/min
Sposób zawieszenia silnika : tramwajowy
Napięcie obwodu pomocniczego : 110 V
Sterowanie : indywidualne