Lokomotywa pasażerska serii EP05


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W związku z planowanym podwyższaniem prędkości na liniach magistralnych oraz niedostatkiem innych lokowotyw mogących osiągać prędkości rzędu 140-160 km/h, podjęto próby zaadoptowania do tego celu lokomotyw już posiadanych. Ze względu na łatwośc dostosowania, oraz obiecujące wyniki jazd testowych (EU05-29 na odcinku Konin-Spławie osiągneła 174 km/h) wybrano właśnie serie EU05. Początkowe plany zakładały przystosowanie lokomotyw do jazdy z prędkością 180 km/h, jednak po serii testów prędkość maksymalna dla nowej serii EP05 została ustalona na 160 km/h. Przebudowy 27 pozostałych jeszcze na stanie PKP lokomotyw EU05 podjął się ZNTK w Gdańsku. Modernizacja polegała na zmianie przekładni silników trakcyjnych, zabudowie zgarniaczy, oraz dostosowaniu do jazdy w trakcji podwójnej (oprócz lokomotyw EP05-22 i EP05-25). Zewnętrznie nowa seria odróżniała się od serii EU05 kolorystyką, w EU05 odcienie zielonego, natomiast w EP05 pomarańczowego oraz wspomnianymi już zgarniaczami i 'kranami' urządzeń sterowania ukrotnionego. Po przebudowie w latach 1973-77 cała seria została skierowana do lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska która była jedyną na sieci eksploatującą tą serie lokomotyw. Lokomotywy tej serii prowadziły głównie pociągi kwalifikowane na liniach Warszawa-Kraków/Śląsk (CMK), Warszawa-Poznań, Warszawa-Gdańsk, choć zdarzała się także obsługa pociągów pospiesznych. Pod koniec lat osiemdziesiątych lokomotywy serii EP05 zaczęto stopniowo wycofywać z użytku a ich pracę przejmowały stopniowo lokomotywy EP08 i EP09. Obecnie w ruchu pozostają jeszcze dwa egzemplarze EP05-16 i EP05-23 które prowadzą jeszcze pociągi na trasie Warszawa-Kraków/Śląsk (CMK). Lokomotywa EP05-22 po zakończeniu służby została przemalowana na EU05-22 i jako nieczynny eksponat znajduje się na ternie lokomotywowni Kraków Prokocim.


Model : EP05
Liczba egzemplarzy : 27
Układ osi : BoBo
Moc godzinna : 2344 kW
Moc ciągła : 2032 kW
Maksymalna prędkość : 160 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 4
System zawieszenia silników : elastyczny Secherona
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 77:44
Maksymalna siła pociągowa : 225.55 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : indywidualny/ukrotniony
Napięcie rozrządu : 48 V
Nacisk osi na szyne : 202,02 kN
Masa służbowa : 82,5 t
System hamulca : Oerlikona
Całkowita długość : 16,14 m