Lokomotywa pasażerska serii EP07


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Lokomotywy EU07 mimo uniwersalnej charakterystyki trakcyjnej bardzo rzadko zatrudniane są do obsługi pociągów towarowych, ich domeną są raczej pociągi pasażerskie. A ponieważ prędkości tych pociągów bardzo często wynoszą 120 lub nawet 125 km/h co odpowiada prędkości maksymalnej tych pojazdów, silniki trakcyjne wykazywały dużą awaryjność. Postanowiono więc tak przekonstruować te lokomotywy aby zmniejszyć obroty silnika przy zachowaniu zbliżonych własności trakcyjnych. Przebudową początkowo planowano objąć wyłącznie lokomotywy typu 303E (EU07-301...545), jednak ostatecznie także lokomotywy typu 4E (EU07-001...245) doczekały się przebudowy na EP07. W latach 1995-2003 w ZTNK przebudowano 84 lokomotywy z serii EU07 na EP07 pozostawiając te same numeru inwentarzowe (EU07-376<==>EP07-376). Modernizacja polegała na zmianie przełożenia przekładni silnika trakcyjnego z 79:18 na 76:21, co wpłyneło na zmiejszenie prędkości obrotowej silnika o około 15% przy zachowaniu tej samej prędkości maksymalnej (125 km/h) dzięki czemu zmniejszono jego awaryjność. W dwóch lokomotywach (EP07-376 i EP07-389) próbnie zamontowano również nowe silniki typu LKb-535 i planowano przystosować do prędkości 140 km/h jednak na planach się skończyło i prędkość tych lokomotyw pozostała na poziomie 125 km/h. Lokomotywy tej serii wciąż są eksploatowane i można je bardzo często spotkać z pociągami pasażerskimi (choć nie tylko) na terenie całej Polski.


Model : EP07
Inne oznaczenia : 4E (EP07-001...244), 303E (EP07-301...545)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 84
Układ osi : BoBo
Moc godzinna : 2080 kW
Moc ciągła : 2000 kW
Maksymalna prędkość : 125 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 4
System zawieszenia silników : elastyczny Alsthoma
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 76:21
Maksymalna siła pociągowa : 274.59 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : ukrotniony
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 196.13 kN
Masa służbowa : 80 t typ 4E, 83.4 t typ 303E
System hamulca : Oerlikona
Całkowita długość : 15,94 m
Rozstaw osi skrajnych : 11600 mm
Baza wózka : 3050 mm
Typ i parametry silników trakcyjnych : EE541, 500 kW (EP07-376, EP07-389 LKb-535)