Lokomotywa pasażerska serii EP08


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W latach 70-tych XX wieku zaczęto w Polsce planować podwyższanie prędkości pociągów pasażerskich na liniach magistralnych. W związku z brakiem odpowiednich lokomotyw podejmowano próby konstruowania w kraju lokomotyw nowego typu, a także przystosowania do tego celu lokomotyw już posiadanych. A ponieważ najlicznieszymi seriami były EU07 oraz ET22 więc to właśnie one stały się podstawą dla konstrukcji dwóch nowych serii EP08 (na podstawie EU07) oraz EP23 (na podstawie ET22). Pierwsze cztery pojazdy nowej serii EP08 oznaczone typem konstrukcyjnym 4Ea, zostały zbudowane we wrocławskim Pafawagu w roku 1972 i różniły się od lokomotyw EU07 zmienioną prezkładnią silników trakcyjnych (w EP08 77:24 a w EU07 76:21), oraz dodatkowym smarowaniem obiegowym łożysk ślizgowych. Następnie w latach 1973-76 zbudowano 11 egzemplarzy nowszego typu 102E który posiadał już łożyska toczne. W roku 1974 ze względu na bardzo złe własności jezdne lokomotywy typu 4Ea zostały przebudowane na serie EU07 i otrzymały numery inwentarzowe EU07-241...244. Początkowo zakładano dla nowej serii prędkość maksymalną 160 km/h, jednak ze względu na szybkie zużywanie się elementów podwozia oraz złe własności biegowe przy prędkości 160 km/h, prędkość eksploatacyjna została zmniejszona do 140 km/h. Ciekawostką jest to że pierwsze cztery lokomotywy typu 4Ea otrzymały oznaczenia EP08-002...005 natomiast oznaczenie EP08-001 otrzymała zbudowana jako piąta lokomotywa typy 102E. Lokomotywy serii EP08 są nadal używane i najczęściej można je spotkać głównie z pociągami kwalifikowanymi na trasie Warszawa-Poznań.


Model : EP08
Oznaczenie fabryczne : 4Ea (EP08-002...005), 102E (EP08-001, EP08-006...015)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 15 (EP08-02...05 przebudowane na EU07-241...244)
Układ osi : BoBo
Moc godzinna : 2080 kW = 2820 KM
Moc ciągła : 2000 kW
Maksymalna prędkość : początkowo 160 km/h, jednak ponieważ podzespoły nie wytrzymywały takich obciążeń została obniżona do 140 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 4
System zawieszenia silników : elastyczny Alsthoma
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 77:22 (4Ea), 77:24 (102E)
Maksymalna siła pociągowa : 245,17 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : ukrotniony
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 196.13 kN (20 t)
Masa służbowa : 80 t
System hamulca : pneumatyczny Oerlikona
Całkowita długość : 15915 mm
Rozstaw osi skrajnych : 11600 mm (4Ea), 11650 mm (102E)
Baza wózka : 3050 mm (4Ea), 3100 mm (102E)
Silniki trakcyjne : 4 szt. EE-541c(102E) lub EE-541g(4Ea) 500 kW
Rozstaw czopów skrętowych : 8550 mm
Wysokość z opuszczonym pantografem : 4343 mm
Największa szerokość pudła : 2903 mm
Ciężar części mechanicznej : 45.4 t
Ciężar części elektrycznej : 34.6 t
Rozrząd : pośredni indywidualny-stycznikowy automatyczny
Przeniesienie mocy : jednostronna przekładnia zębata z napędem elastycznym Alsthoma
prędkość przy mocy godzinnej : 66 km/h (4Ea), 67 km/h (102E)
Siła pociągowa przy mocy godzinnej : 11400 kG
Największa siła pociągowa przy rozruchu na obwodzie kół : 20000 kG
Wysokość zderzaków i urządzeń pociągowych od główki szyny : 1050 mm
Typ sprzęgu : śrubowy
Mażnice : toczne z bezwidłowym prowadzeniem typu Alsthom (4Ea), toczne z łożyskami walcowymi i bezwidłowym prowadzeniem maźnic typu Alsthom (102E)
Cylinder hamulcowy : 8*9" z samonastawiaczem
Sprężarka : 2*1600 l/min
Hamulec ręczny : z obu kabin maszynisty
ogrzewanie i oświetlenie : elektryczne