Lokomotywa pasażerska serii EP09


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Pod koniec lat 70 dwudziestego wieku w wyniku podwyższania prędkości na liniach magistralnych oraz niezbyt udanymi próbami przystosowania do wyższych prędkości taboru już posiadanego zaczęto w Polsce projektowanie nowych typów taboru. Jednym z nich był wykonany w OBRPS Poznań w latach 1979-1980 projekt lokomotywy 104E zaprojektowanej początkowo dla prędkości maksymalnej 140 km/h. Wyprodukowanie prototypu nowej lokomotywy oznaczonej serią EP09 powierzono dla Wrocławskiego Pafawagu. Prototyp czyli lokomotywa EP09-001 została zbudowana dopiero w roku 1986 i na żądanie PKP jej prędkość maksymalna została podwyższona do 160 km/h. Przy budowie lokomotyw tej serii zastosowano nie używane do tej pory rozwiązania i dzięki temu powstała lokomotywa na owe czasy dość nowoczesna. Niestety upadek bloku wschodniego w 1989 roku wywarł bardzo duży wpływ na kolej w Polsce, przez co z planowanych kilkuset EP09 dla PKP zakupiono jedynie 47. Lokomotywy serii EP09 okazały się konstrukcją na tyle udaną że do dnia dzisiejszego wszystkie 47 lokomotyw nadal można spotkać z planowymi pociągami. Obsługują one głównie pociągi kwalifikowane na liniach Warszawa-Śląsk/Kraków (CMK), oraz Warszawa-Poznań-Wrocław, jednak można je również czasem spotkać z innymi pociągami (nawet osobowymi).


Model : EP09
Oznaczenie fabryczne : 104E (EP09-001), 104Ea (EP09-002), 104Eb (EP09-003...47)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 47
Układ osi : BoBo
Moc godzinna : 3230 kW
Moc ciągła : 2920 kW
Maksymalna prędkość : 160 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 4
System zawieszenia silników : elastyczny
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 73:38
Maksymalna siła pociągowa : 195 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : ukrotniony
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 204,73 kN
Masa służbowa : 83,5 t
System hamulca : Oerlikona + hamulec elektrodynamiczny
Całkowita długość : 16,74 m
Rozstaw osi skrajnych : 10.85 m
Baza wózka : 2850 mm
Silniki trakcyjne : 4 szt. LKa-470 730 kW