Lokomotywa pasażerska serii EP23


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Początek lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku przyniósł na kolejach polskich plany (częściowo zrealizowane) podniesienia na ważniejszych liniach magistralnych prędkości do 140 a nawet 160 km/h. Ponieważ brakowało lokomotyw do obsługi takich pociągów częściowo radzono sobie przez przebudowywanie już posiadanych lokomotyw do takich prędkości (EP05). Jednak ze względu na małą ilość tych lokomotyw zaczęto projektować częściowo nowe modele na bazie innych już używanych (EP08, EP23). Jedną z takich 'nowych - starych' serii była lokomotywa EP23 (201Ea), której konstrukcja opierała się na sprawdzonej już serii ET22. Wbrew opiniom niektórych osób nie była to przeróbka lokomotywy ET22 jak to miało miejsce w przypadku np. EP05, lecz była to lokomotywa zbudowana od podstaw jako EP23. Projekt nowej lokomotywy powstał w 1972 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu, po czym produkcje prototypu lokomotywy EP23-001 powierzono Wrocławskiemu Pafawagowi. Po wyprodukowaniu w roku 1973 została ona skierowana na testy, które wykazały niestety niezadowalające własności biegowe przy wyższych prędkościach. Ze względu na wyniki testów lokomotywy nie skierowano do obsługi pociągów pasażerskich i do roku 1979 nadal z oznaczeniem EP23-001 pracował przy obsłudze pociągów towarowych. W roku 1979 lokomotywa ta została skierowana do przebudowy gdzie otrzymała typowe dla serii ET22 wyposażenie układu napędowego (zmiana przekładni silników trakcyjnych), i włączono ją do serii ET22 jako ET22-121' w miejsce skasowanej wcześniej lokomotywy o tym samym numerze. Następnie już jako ET22-121 pracowała w ruchu towarowym przez 19 lat do roku 1998 w którym została skreślona z inwentarza lokomotywowni w Rybniku (MT Czechowice Dziedzice) po czym została przekazana dla Skansenu Taboru Kolejowego w Jaworzynie Śląskiej gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego jako nieczynny eksponat. Historia serii EP23 nie kończy się jednak na prototypowej lokomotywie EP23-001. W roku 1973 Centralne Biuro Konstrukcyje Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu opracowało kolejny nieco zmieniony projekt lokomotywy 201Ed która również miała otrzymać oznaczenie EP23, jednak czy to z powodu niepowodzenia przy konstruowaniu typu 201Ea czy to ze względów finansowych pozostała ona jedynie projektem na papierze. Projekt lokomotywy 201Ea zakładał początkowo prędkośc 140 km/h i w razie powodzenia, przeprowadzenia kolejnych testów z prędkością 160 km/h. Natomiast projekt typu 201Ed (w późniejszym okresie oznaczenie zmieniono na 103E) zakładał od razu prędkość 160 km/h. Byćmoże było to podyktowane tym że 201Ea posiadały zmodernizowane silniki stosowane w ET22 (EE541 w ET22, EE541d w EP23-001), natomiast w projekcie lokomotywy 201Ed planowano zastosować nowsze silniki LKa535, zastosowane później w lokomotywach ET22-501(później 701, 1001), ET22-502(później 702, 1002) (typ 201Ec).

Niestety jedyne (niestety czarno-białe) zdjęcie EP23-001 autorstwa p. Andrzeja Massela znajduje się na stronie p. Jarosława Stawarza

http://www.kolej.pl/~jareks/am/am-039a.jpg

Lub jeśli koniecznie chcesz zobaczyć ją w kolorze to w galerii dostępny jest rysunek p. Mariusza Plewki.


Model : EP23-001 (201 Ea)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 1
Długość ze zderzakami : 19240 mm
Rozstaw osi skrętnych : 10300 mm
Rozstaw osi wózka : 1750 mm
Rozstaw osi skrajnych : 13800 mm
Wysokość z opuszczonym pantografem : 4486 mm
Największa szerokość pudła : 3005 mm
Średnica kół napędnych : 1250 mm
Masa służbowa : 116 t
Masa części mechanicznej : 70.3 t
Masa części elektrycznej : 45.7 t
Nacisk osi na szynę : 19.3 t
Silniki trakcyjne : 6 szt. typu EE541d
Rozrząd : pośredni, indywidualny, stycznikowy
Rodzaj i napięcie obwodów sterowania : prąd stały 110 V
Przeniesienie mocy : jednostronna przekładnia zębata
Zawieszenie silników : całkowicie odsprężynowane
Przełożenie przekładni : 73:22=3.318
Moc godzinna lokomotywy : 3120 kW = 4230 KM
Prędkość przy mocy godzinnej : 66 km/h
Siła pociągowa przy mocy godzinnej : 17100 kG
Moc ciągła : 3000 kW
Prędkość przy mocy ciągłej : 67 km/h
Siła pociągowa przy mocy ciągłej : 16200 kG
Największa siła pociągowa przy rozruchu na obwodzie kół : 30000 kG
Prędkość maksymalna : 140 (160) km/h
Zderzaki : wypukłe tarcze prostokątne 500*340 mm, 42T/75 mm
Wysokość zderzaków i sprzęgu od główki szyny : 1050 mm
Typ sprzęgu : śrubowy lub SA3
Maźnice : toczne, z prowadzeniembezwidłowym systemu Alsthom
Hamulec : pneumatyczny Oerlikon
Cylinder hamulcowy : 8*9" z samonastawiaczem
Sprężarka hamulcowa : 2 agregaty 1600 l/min
Hamulec ręczny : pneumatyczny z obu kabin lokomotywy
Ogrzewanie i oświetlenie : elektryczne
Rok wykonania konstrukcji : 1972



Model : EP23 (201 Ed - projekt)
Długość ze zderzakami : 19240 mm
Rozstaw osi skrętnych : 10080 mm
Rozstaw osi wózka : 2*1900 mm
Rozstaw osi skrajnych : 13880 mm
Wysokość z opuszczonym pantografem : 4486 mm
Największa szerokość pudła : 3005 mm
Średnica kół napędnych : 1250 mm
Masa służbowa : 120 t
Masa części mechanicznej : 74.3 t
Masa części elektrycznej : 45.7 t
Nacisk osi na szynę : 20 t
Silniki trakcyjne : 6 szt. typu LKa 535
Rozrząd : pośredni, indywidualny, stycznikowy
Rodzaj i napięcie obwodów sterowania : prąd stały 110 V
Przeniesienie mocy : jednostronna przekładnia zębata
Zawieszenie silników : całkowicie odsprężynowane
Przełożenie przekładni : 73:22=3.318
Moc godzinna lokomotywy : 3120 kW = 4230 KM
Prędkość przy mocy godzinnej : 66 km/h
Siła pociągowa przy mocy godzinnej : 17000 kG
Moc ciągła : 3000 kW
Prędkość przy mocy ciągłej : 64 km/h
Siła pociągowa przy mocy ciągłej : 16200 kG
Największa siła pociągowa przy rozruchu na obwodzie kół : 25000 kG przy prądzie 500 A
Prędkość maksymalna : 160 km/h
Zderzaki : wypukłe tarcze prostokątne 500*340 mm, 42T/75 mm
Wysokość zderzaków i sprzęgu od główki szyny : 1050 mm
Typ sprzęgu : śrubowy lub SA3
Maźnice : toczne, z prowadzeniembezwidłowym systemu Alsthom
Hamulec : pneumatyczny Oerlikon
Cylinder hamulcowy : 8*9" z samonastawiaczem
Sprężarka hamulcowa : 2 agregaty 1600 l/min
Hamulec ręczny : pneumatyczny z obu kabin lokomotywy
Ogrzewanie i oświetlenie : elektryczne
Rok wykonania konstrukcji : 1973