Lokomotywa pasażerska serii EP40


GALERIA - KLIKNIJ ZDJĘCIE ŻEBY WEJŚĆ


Postępujące od początku lat 70 podwyższanie prędkości na liniach magistralnych oraz sukcesywny wzrost liczby podróżnych doprowadziły pod koniec lat 80 do sytuacji w której po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) jeździły pociągi ekspresowe złożone z kilkunastu wagonów co wymuszało ich obsługę lokomotywami w trakcji ukrotnionej. Dodatkowo prędkość pociągów na CMK w roku 1988 została podwyższona do 160 km/h co wyeliminowało z obsługi tej lini lokomotywy serii EP08. A ponieważ dostawy nowych lokomotyw serii EP09 opóźniały się, jedynymi lokomotywami które nadawały się do tego celu zostały lokomotywy serii EP05. Niestety z powodu swojego wieku było ich już coraz mniej, a pozatym część z nich nie posiadała osprzętu sterowania ukrotnionego co jeszcze bardziej komplikowało sprawę. Postanowiono więc przykładem serii EU05 wykorzystać lokomotywy ET40. Ponieważ konstrukcyjnie obie lokomotywy były podobne, a przebudowa lokomotyw EU05 na EP05 zakończyła się powodzeniem, wytypowano jedną z lokomotyw serii ET40 do przebudowy mającej na celu przystosowania jej do prędkości 160 km/h. Lokomotywą tą była ET40-41, a przebudowy podjął się ZNTK Gdańsk w roku 1990. Przebudowa polegała przede wszystkim na wymianie zestawów kołowych na takie same jak w lokomotywach EP05, zmianie kolorystyki na pomarańczową, znaną już z serii EP05. Lokomotywa otrzymała nowy znak serii EP40 jednak pozostawiono numer inwentarzowy 41. Po pomyślnym przejściu testów, lokomotywę skierowano do planowej obsługi pociągów na CMK z prędkością 160 km/h, gdzie prowadziła głównie pociągi ekspresowe "Górnik" i "Skarbek", które w tym czasie zawsze posiadały po kilkanaście wagonów. Niestety podczas eksploatacji ujawniło się wiele wad tej konstrukcji głównie spowodowanych zbyt wysoką prędkością, przez co niektóre elementy wpadały w tak duże drgania że ulegały uszkodzeniu. Lokomotywa ta po przejechaniu 155.000 km, została dnia 7.01.1992 wycofana ze służby, po czym ponownie przebudowano ją na ET40-41 i skierowana do CM Bydgoszcz gdzie do dnia dzisiejszego można ją spotkać w ruchu towarowym. Oficjalną przyczyną rezygnacji nad dalszymi pracami nad EP40 było wystąpienie wad obręczy we wszystkich zestawach kołowych, natomiast nieoficjalną przyczyną było uruchomienie seryjnej produkcji lokomotyw EP09.


Model : EP40
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 1
Układ osi : Bo'Bo'+Bo'Bo'
Moc godzinna : 4680 kW
Moc ciągła : 4080 kW
Maksymalna prędkość : 160 km/h
System zawieszenia silników : elastyczny w ramie wózka
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 77:44
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : indywidualny
Napięcie rozrządu : 48 V
Nacisk osi na szyne : 201.04 kN
Masa służbowa : 164 t
System hamulca : Oerlikona
Całkowita długość : 34420 mm
Rozstaw osi skrajnych : 28710 mm
Baza wózka : 3330 mm
Silniki trakcyjne : 8 szt. 7 AL 4846ZT 510 kW