Lokomotywa towarowa serii ET21


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W latach 50-tych XX wieku wraz z szybkim tempem elektryfikacji lini kolejowych w Polsce wzrastało także zapotrzebowanie na kolejne lokomotywy elektryczne. W związku z tym w roku 1955 powstał projekt pierwszej całkowicie Polskiej lokomotywy elektrycznej. Pisząc 'całkowicie polskiej' oczywiście mam na myśli zbudowanej wyłącznie z części wyprodukowanych w Polsce, gdyż dokumentacje części elektrycznej opracowano w ZSRR. Projekt nowej lokomotywy oznaczonej typem 3E w roku 1957 roku został przekazany dla Wrocławskiego Pafawagu który jeszcze w 1957 roku zbudował pierwsze egzemplarze. Do roku 1960 zbudowano w sumie 83 lokomotywy 3E, z czego 69 sztuk dla PKP (ET21-01...69) oraz 14 sztuk dla kolei piaskowych (3E-10...23). W roku 1960 zakończono produkcję lokomotyw typu 3E, wprowadzając jednocześnie do produkcji zmodernizowany typ 3E/1. W latach 1960-71 wyprodukowano 643 egzemplarze typu 3E/1 z czego 589 dla PKP (ET21-70...658) oraz 54 dla kolei piaskowych (3E/1-24...78). Mimo że konstrukcja tych lokomotyw była bardzo uproszczona okazała się na tyle wytrzymała że do dnia dzisiejszego zachowało się kilkanaście lokomotyw ET21. Pracują one głównie w ruchu towarowym na podgórskich liniach w okolicach Wałbrzycha i Nowego Sącza. Jednak tak jak przez prawie 50 lat swojej pracy w barwach PKP nadal czasem można je spotkać w obsłudze pociągów pasażerskich. Jedyną zachowaną czynną lokomotywą ET21 typu 3E jest zachowana jako eksponat lokomotywa ET21-57 która została pomalowana w historyczne malowanie i znajduje się w posiadaniu Zakładu Taboru w Krakowie, gdzie przeważnie jest zatrudniana do obsługi pociągów RETRO. Oprócz tego kilka egzemplarzy znajduje się jako nieczynne eksponaty w skansenach, m.in. w Kościerzynie, Jaworzynie Śląskiej, Zduńskiej Woli Karsznicach czy w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Oprócz tego co najmniej kilkanaście lokomotyw ET21 stoi odstawionych w różnych lokomotywowniach głównie w południowej Polsce.


Model : ET21-01...69
Producent : Pafawag Wrocław 1957-60
Oznaczenie fabryczne : 3E
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 69
Układ osi : CoCo
Moc godzinna : 2400 kW
Moc ciągła : 1860 kW
Maksymalna prędkość : 100 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 6
Typ silników trakcyjnych : Lka 635
System zawieszenia silników : tramwajowy "za nos"
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 85:24
Maksymalna siła pociągowa : 313.81 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : indywidualny
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 194.37 kN
Masa służbowa : 120 t
Masa części mechanicznej : 79 t
Masa części elektrycznej : 41 t
Nacisk na szyne : 20 t
System hamulca : Westinghouse`a
Całkowita długość : 16.82 m
Rozstaw czopów wózków : 8.6 m
Rozstaw osi wózka : 2*2.1 m
Rozstaw osi skrajnych : 12 m
Wysokość : 4.62 m
Szerokość : 3 m
Cylindry hamulcowe : 4*12"
Typ sprężarki hamulcowej : 2 szt. 1700 l/min.
Ogrzewanie i oświetlenie : elektryczne



Model : ET21-70...658
Producent : Pafawag Wrocław 1960-71
Oznaczenie fabryczne : 3E/1
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 589
Układ osi : CoCo
Moc godzinna : 2400 kW
Moc ciągła : 1860 kW
Maksymalna prędkość : 100 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 6
Typ silników trakcyjnych : Lka 635
System zawieszenia silników : tramwajowy "za nos"
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 85:24
Maksymalna siła pociągowa : 313.81 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : indywidualny
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 194.37 kN
Masa służbowa : 114 t
Masa części mechanicznej : 73 t
Masa części elektrycznej : 41 t
Nacisk na szyne : 19 t
System hamulca : Westinghouse`a
Całkowita długość : 16.82 m
Rozstaw czopów wózków : 8.6 m
Rozstaw osi wózka : 2*2.1 m
Rozstaw osi skrajnych : 12 m
Wysokość : 4.62 m
Szerokość : 3 m
Cylindry hamulcowe : 8*9"
Typ sprężarki hamulcowej : 2 szt. 1700 l/min.
Ogrzewanie i oświetlenie : elektryczne