Lokomotywa towarowa serii ET22


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W drugiej połowie lat 60-tych wraz ze wzrostem kilometrów zeelektryfikowanych lini oraz ilości wagonów w pociągach towarowych na trasie Śląsk-Porty możliwości techniczne posiadanych lokomotyw elektrycznych PKP stawały się niewystarczające. Z tego powodu w latach 1965-66 rozpoczęto prace projektowe nad nową lokomotywą oznaczonej typem 201E. Ponieważ podczas konstruowania wykorzystano nie tylko doświadczenie zdobyte przy budowie lokomotyw EU07, ale również jej niektóre elementy konstrukcyjne, projekt powstał w przeciągu kilkunastu miesięcy. Niestety z produkcją nie było już tak różowo i pierwszy egzemplarz ujrzał światło dzienne dopiero w roku 1969. Pomimo tego że lokomotywa była projektowana głównie z myślą o ciężkich pociągach towarowych, jej charakterystyka trakcyjna była uniwersalan, co umożliwiało zarówno jazde z pociągiem towarowym o masie 2700 ton przy prędkości 80 km/h, oraz z pociągiem pasażerskim o masie 700 ton przy prędkości 125 km/h. Produkcje nowego typu lokomotyw oznaczonych na PKP nową seerią ET22 powierzono Wrocławskiemu Pafawagowi który w latach 1969-89 zbudował w sumie 1016 lokomotyw typu 201E (ET22-001...1000 i 1003...1018), a następnie 165 lokomotyw zmodernizowanego typu 201Eh. W roku 1973 podjęto próby przystosowania lokomotyw typu 201E do szybkiego ruchu pasażerskiego, dzięki czemu powstała lokomotywa typu 201Ea, oznaczona na PKP jako EP23-001. Nadmienić należy że była to zupełnie nowa lokomotywa zbudowana na bazie typu 201E a nie jak podają niektórzy przebudowana lokomotywa ET22. Ponieważ jednak nie spełniła ona zamierzeń konstrukcyjnych została przebudowana na typ 201E i z numerem 121' wpisana na stan serii ET22 za zezłomowany wcześniej egzemplarz ET22-121. Więcej na temat serii EP23 znajdziesz TUTAJ. W roku 1973 zaprojektowane zostały kolejne 'mutacje' czyli 201Ec, 201Ed i 201Eg (prawdopodobnie powstały rówież wersje 201Eb, 201Ee i 201Ef, ale na ich tamat niestety nic nie wiem). I tak 201Ec (oznaczonej później typem 202E) to zbudowane w 1977 roku dwie lokomotywy ze sterowaniem ukrotnionym (oraz kilkoma innymi usprawnieniami) oznaczone na PKP jako ET22-501 i ET22-502 (później wraz ze wzrostem ilości budowanych egzemparzy serii ET22 numeracja tych dwóch egzemplarzy zmieniała się i otrzymywały one kolejno numery 701, 702 i 1001, 1002). 201Ed (również jako typ 103E) to nigdy nie zrealizowany projekt poprawionej konstrukcji EP23. Natomiast 201Eg to seria 20 lokomotyw dla kolei marokańskich ONCF gdzie oznaczono je jako seria E-1001. Lokomotywy typu 201Eg były najbardziej zmodyfikowane w stosunku do pierwotnego typu 201E, ze względu na wymagania kolei ONCF i specyficzne warunki klimatyczne w których przyszło im pracować. Obecnie lokomotywy ET22 stanowią podstawe taboru towarowego PKP Cargo i można je spotkać zarówno z pociągami towarowymi jak i pasażeskimi na większości zelektryfikowanych lini w Polsce. Oprócz PKP, lokomotywy tego typu wykorzystywane są również przez inne spółki przewozowe, m.in. CTL, PTKiGK Zabrze. Do polski powróciło również kilka egzemplarzy typu 201Eg, i są wykorzystywane przez CTL. Także historyczna EP23-001 czyli lokomotywa typu 201Ea została ocalona i obecnie znajduje się w skansenie w Jaworzynie Śląskiej. Co prawda póki co stoi tam oznaczona jako ET22-121, jednak planuje się jej zewnętrzną przebudowe do stanu wyglądu EP23-001 (zmiana oznaczenia na pudle i przemalowanie na pierwotny pomarzńczowy kolor). Niestety do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden z dwóch egzemplarzy typu 201Ec. Obie lokomotywy zostały zezłomowane około roku 2003. Najnowszym podtypem jest zmodernizowana lokomotywa ET22-315 która po modernizacji otrzymała oznaczenie serii ET22-2000 i typu 201Em. Planowane jest zmodernizowanie około 50 sztuk lokomotyw typu 201E (i/lub 201Eh) do typu 201Em. Ponieważ powstał podtyp 201Em to prawdopodobnie powstały również typy 201Ei, 201Ej, 201Ek i 201El ale na ich temat niestety nic nie wiem (a może one w ogóle nie powstały ??). Byćmoże są to któreś z modernizowanych pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku lokomotyw (zmiana świateł na halogenowe, i inne drobne zmiany). Faktem jest natomiast że lokomotywy typu 201E i jego mutacje miały bardzo duży wpływ na rozwój kolei w Polsce, i nadal mają. W końcu po polskich torach nadal jeździ ich kilkaset egzemplarzy, a oprócz tego jeszcze troche w Maroku. No i nie można zapomnieć że ze wszystkich serii lokomotyw elektrycznych w Polsce ta była i nadal jest najliczniejsza.


Model : ET22
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 1183
Układ osi : CoCo
Moc godzinna : 3120 kW
Moc ciągła : 3000 kW
Maksymalna prędkość : 125 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 6
System zawieszenia silników : elastyczny Alsthoma
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 79:18
Maksymalna siła pociągowa : 411.88 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : indywidualny/ukrotniony(ET22-1001...1002)
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 196.13 kN
Masa służbowa : 120 t
System hamulca : Oerlikona
Całkowita długość : 19240 mm
Rozstaw osi skrajnych : 13800 mm
Baza wózka : 3500 mm
Silniki trakcyjne : 6 szt. EE541 500 kW