Lokomotywa towarowa serii ET24 (projekt)


Prawdopodobnie tak wyglądałaby lokomotywa ET24.


Projekt lokomotywy typu 206E powstał w roku 1985 na bazie lokomotywy 104E czyli EP09. Miała to być lokomotywa przeznaczona głównie dla górskich linii o trudnym profilu. Dzięki układowi osi Bo`Bo`Bo lokomotywa teoretycznie powinna lepiej wpisywać się w ciasne łuki niż lokomotywy ET21 i ET22. Ponieważ lokomotywa miała typowo towarowy charakter prędkość została ograniczona do 100 km/h. Pudło lokomotywy to wydłużona wersja pudła z EP09 dostosowana do zabudowy trzeciego wózka. Same wózki to również nieco zmodernizowana wersja wózków z EP09. Sama lokomotywa miała być o wiele nowocześniejsza od stosowanych do tej pory lokomotyw innych serii, m.in. miała posiadać układ prędkości zadanej. Niestety z powodu zmniejszających się przewozów towarowych oraz trwającej w Pafawagu produkcjii serii EP09, który miał być producentem tych lokomotyw ich produkcja nigdy nie doszła do skutku. Biorąc pod uwagę jej parametry można przypuszczać że w razie produkcji były by zastosowane głównie na liniach górskich takich jak Wrocław-Wałbrzych/Legnica-Węgliniec-(granica państwa) (kopalnie węgla w okolicach Wałbrzycha oraz pociągi w kierunku Niemiec), Tarnów-Krynica-(granica państwa) a także z górnego Śląska do przejść granicznych w Zebrzydowicach, Cieszynie i Zwardoniu. W przypadku produkcji większej liczby mogłyby także obsługiwać pociągi w pozostałej części kraju. W razie potrzeby były by też przydatne w obsłudze pociągów pasażerskich.


Model : ET24
Układ osi : Bo`Bo`Bo
Oznaczenie fabryczne : 206E
Producent : Pafawag Wrocław
Prędkość maksymalna : 100 km/h
Prędkość ciągła : 50.6 km/h
Siła pociągowa przy prędkości ciągłej : 209 kN
Siła pociągowa maksymalna : 350 kN
Masa lokomotywy suchej : 118.1 t
Masa służbowa : 119.5 t
Sterowanie ukrotnione : 2 lokomotywami
Typ odbieraka prądu : ZL-5
Parametry silników trakcyjnych : 3000/2V, 500 kW
Połączenie nadwozia z wózkiem : oparcie za pomocą wieszaków
Typ sprzęgu : śrubowy lub SA3
Maksymalna siła rozciągająca : 300 kN
Zapas wody : 37 l
Zapas piasku : 1370 kg
Typ i parametry sprężarki : V2P215, 1.0 MPa, 215 m3/h
Typ wózka : 2 osiowy z silnikami zawieszonymi "za nos"
Masa wózka : 20.6 t
Minimalny promień toru : 120 m
Instalacja hamulcowa : Oerlikona
Hamulec mechaniczny : blokowy
Hamulec ręczny : hydrauliczny
Usprężynowanie : sprężyny śrubowe
Amortyzatory : hydrauliczne
Typ zestawu kołowego : koła obręczowane
Typ łożyska osiowego : walcowe
Średnica i długość czopa osi : 180*205 mm