Lokomotywa towarowa serii ET40


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W latach 70-tych XX wieku rosnące przewozy towarowe na trasie Śląsk-Porty wymusiły na PKP zakup coraz mocniejszych lokomotyw elektrycznych. Ponieważ krajowy przemysł nie miał jeszcze w ofercie lokomotyw silniejszych od ET22, skorzystano z oferty Czechosłowackich zakładów Skoda w Pilźnie. Jedną z przyczyn zakupu właśnie tych lokomotyw były bardzo dobre wyniki eksploatacji serii EU05. Lokomotywy ET40 oznaczone przez producenta typem 77E1 były w zasadzie połączonymi dwoma lokomotywami EU05, pozbawionymi jednej kabiny maszynisty i połączonymi przy pomocy instalacjii sterowania ukrotnionego. Oczywiście ze wględu na to że jest to lokomotywa zbudowana przede wszystkim do obsługi ruchu towarowego jej parametry techniczne są nieco inne niż lokomotywy EU05 (m.in. niższa prędkość maksymalna). Pierwsze lokomotywy nowej serii trafiły do Polski w roku 1975 i po pomyślnym zakończeniu jazd testowych zostały skierowane do obsługi magistrali węglowej (Śląsk-Trójmiasto przez Zduńską Wole i Inowrocław), i przydzielono do lokomotywowni Bydgoszcz Wschód. Ostatnia z zamówionych 60 lokomotyw trafiła do Bydgoszczy w roku 1978. Przez następne 12 lat lokomotywownia w Bydgoszczy miała monopol na lokomotywy tej serii, by w roku 1990 lokomotywa ET40-41 została oddelegowana początkowo do CNTK w Warszawie gdzie została próbnie zmieniona przekładnia a następnie już jako EP40-41 przekazana do lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Więcej na temat serii EP40 możesz znaleźć TUTAJ. W roku 1992 ze względu na to że konstrukcja EP40 nie sprawdziła się lokomotywę tą przebudowano z powrotem na ET40 i wszystkie istniejce jeszcze lokomotywy tej serii znalazły się znów w Bydgoszczy. Kolejnym epizodem w historii tej serii było oddelegownie kilku lokomotyw w roku 2000 do CM Wrocław gdzie obsługiwały w zastępstwie sukcesywnie kasowanych lokomotyw ET21 ruch towarowy na trasie Wrocław-Jaworzyna Śląska-Wałbrzych-Jelenia Góra. W roku 2002 lokomotywy ET40 zostały wycofane z obsługi lini Wrocław-Jelenia Góra i skierowane z powrotem do Bydgoszczy, a w ich miejsce pozostawiono lokomotywy ET41 które były bardziej zbliżone konstrukcyjnie do posiadanych w CM Wrocław lokomotyw EU07, co z kolei ułatwiało obsługę warsztatową (unifikacja niektórych elementów). Od roku 2002 lokomotywownia w Bydgoszczy znów stała się jedynym miejscem stacjonowania lokomotyw ET40. Na dzień dzisiejszy większa część serii ET40 nadal znajduje się na stanie PKP, poza kilkoma egzemplarzami skreślonymi z inwentarza ze względu na zniszczenie na skutek wypadków. Lokomotywy tej serii prowadzą przede wszystkim ruch towarowy na magistrali węglowej, choć przez wszystkie lata eksploatacjii można je było spotkać w różnych innych miejscach a także z pociągami pasażerskimi (zarówno jako ET40 jak i EP40). Ciekawostką jest fakt że po rozłączeniu członów obydwa mogą pracować jako oddzielne lokomotywy, dzięki czemu zamiast 60 lokomotyw o mocy ~4000 kW, możliwe byłoby uzyskanie 120 lokomotyw o mocy ~2000 kW. Niestety nic mi nie wiadomo o ewentualnych próbach wykorzystania takich 'pół-lokomotyw'.


Model : ET40
Oznaczenie fabryczne : 77E1
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 60
Układ osi : BoBo+BoBo
Moc godzinna : 4680 kW
Moc ciągła : 4080 kW
Maksymalna prędkość : 100 km/h
System zawieszenia silników : elastyczny w ramie wózka
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 84:29:27
Maksymalna siła pociągowa : 490.33 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : indywidualny
Napięcie rozrządu : 48 V
Nacisk osi na szyne : 201.04 kN
Masa służbowa : 164 t
System hamulca : Oerlikona
Całkowita długość : 34420 mm
Rozstaw osi skrajnych : 28710 mm
Baza wózka : 3330 mm
Silniki trakcyjne : 8 szt. 7 AL 4846ZT 510 kW