Lokomotywa uniwersalna serii EU05


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W związku z planowaną elektryfikacją sieci PKP na przełomie lat 50 i 60 XX wieku, oraz brakiem możliwości szybkiego wyprodukowania elektrycznych lokomotyw pasażerskich w kraju koniecznym był zakup tych lokomotyw poza granicami Polski. Prowadzono więc rozmowy z firmami Szwajcarskimi (Scheron), czeskimi zakładami im. Lenina w Pilźnie (wcześniej i obecnie zakłady SKODA) oraz firmami z Wielkiej Brytani. W wyniku podpisanych umów zamówiono w Wielkiej Brytani 20 szt. lokomotyw EU06, natomiast w fabryce czeskiej zamówiono 30 sztuk lokomotyw EU05 (oznaczenie producenta 12.E, oznaczenie kolei CSD E499). Cała seria EU05 została dostarczona dla PKP w roku 1961, i została skierowana początkowo do lokomotywowni Warszawa Odolanach, Gliwicach oraz Łodzi Olechowie, gdzie mimo oznaczenia serii jako EU05 czyli lokomotywa uniwersalna pracowała praktycznie wyłącznie w ruchu pasażerskim. W późniejszym okresie, pracowały wyłącznie w lokomotywowni Warszawa Odolany. W latach 1973-77 w związku z podwyższaniem prędkości pociągów ekpresowych na niektórych liniach, podjeto przebudowe wszystkich istniejących 27 egzemplarzy (EU05-09,12,19 zosatły złomowoane ze względu na uszkodzenia w wypadkach) na serie EP05. Jedyną istniejącą dziś lokomotywę EU05-22 (przebudowaną ponownie z lokomotywy EP05-22) można zobaczyć jako nieczynny eksponat na terenie lokomotywowni Kraków Prokocim. Jako ciekawostkę mogę podać że zanim seria EU05 została sprowadzona do kraju, na trasie Warszawa-Łódź/Koluszki można było zobaczyć z pociągami testowymi czeskie lokomotywy E499.001 i E499.004 które na przełomie lat 1953-54 przejechały w sumie około
100 tysięcy kilometrów po torach PKP. Drugą ciekawostką jest to że lokomotywa EU05-29 podczas jazd doświadczalnych w 1968 roku na odcinku Konin Spławie osiągneła prędkość 174 km/h, wynik ten w znacznej mierze przyczynił się do przebudowy lokomotyw EU05 na EP05.
Więcej na temat serii EP05 możesz znaleźć TUTAJ.


Model : EU05
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 30
Układ osi : BoBo
Nacisk osi : 20,6 t
Moc godzinna : 2344 kW
Moc ciągła : 2032 kW
Prąd mocy godzinnej : 415 A
Prędkość maksymalna : 125 km/h
Najmniejszy promień toru : 120 m
System hamulca : Oerlikona
Liczba cylindrów hamulcowych : 4
Wydajność sprężarek : 3,6 m/min3
Pojemność głównych zbiorników powietrza : 1,07 m3
Typ silnika trakcyjnego : 3 AL. 4846 ZT
Sterowanie : indywidualne