Lokomotywa uniwersalna serii EU06


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W roku 1959 rząd polski podpisał z angielskim konsorcjum "Contractors Committee for Electrification of Polish Railways" kontrakt na dostawę dla PKP nowych lokomotyw elektrycznych. Początkowo rozmowy prowadzono z Szwajcarską firmą Sécheron jednak ponieważ strona angielska miała już za sobą dostawy dla polskich kolei (m.in. lokomotywy EL100, EL200 oraz tabor dla EKD), a także korzystniejsze warunki spłaty zrezygnowano z oferty szwajcarskiej. Wytyczne odnośnie typu i konstrukcji nowej lokomotywy opracowało CBKPTK w Poznaniu a zakładały one że będzie to lokomotywa czteroosiowa o uniwersalnej charakterystyce trakcyjnej umożliwiającej prowadzenie pociągów pasażerskich o masie 650 ton z prędkością 125 km/h, oraz pociągów towarowych o masie do 2000 ton z prędkością 70 km/h. Kontrakt zakładał że strona angielska dostarczy do końca 1962 roku 20 lokomotyw oraz dokumentacje techniczną dzięki której możliwa będzie produkcja kolejnych lokomotyw na licencjii w Polsce. Pierwszą lokomotywę zbudowano pod koniec grudnia 1961 roku i w lutym 1962 dostarczono do Polski, gdzie skierowano na pierwsze próby. Ponieważ próby wypadły bardzo pomyślnie możliwe było szybkie wprowadzenie kolejnych lokomotyw do ruchu, dzięki czemu kolejnych 18 lokomotyw dotarło do Polski do listopada 1962 roku. Niestety podczas eksploatacji napotkano jeden poważny problem z silnikami elektrycznymi, co wymagało wymiany wszystkich na nowo skonstruowane. W wyniku tego działania ostatnia lokomotywa serii EU06 zamiast do końca 1962 roku znalazła się w Polsce dopiero latem 1965. Na szczęście po przekonstruowaniu silników i ich wymianie, konstrukcja lokomotyw EU06 okazała się na tyle udana że bez problemu większa część z serii pracuje do dnia dzisiejszego. A dzięki licencji i zdobytemu doświadczeniu, powstały w Polsce takie konstrukcje jak EU/EP07, EP08, ET22, EP23, ET41. Można więc powiedzieć że była to konstrukcja o historycznym znaczeniu dla PKP i całej polskiej kolei. Lokomotywy serii EU06 mimo swoich ponad 40 lat nadal można spotkać na polskich szlakach, zarówno z pociągami pasażerskimi jak i towarowymi. Stacjonują one obecnie w lokomotywowni Kraków Prokocim, która była zresztą jedynym miejscem zatrudnienia tej serii od samego początku jej istnienia.


Model : EU06
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 20
Układ osi : BoBo
Moc godzinna : 2080 kW
Moc ciągła : 2000 kW
Maksymalna prędkość : 125 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 4
System zawieszenia silników : elastyczny Alsthoma
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 79:18
Maksymalna siła pociągowa : 274.59 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : ukrotniony
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 196.13 kN
Masa służbowa : 80 t
System hamulca : Oerlikona
Całkowita długość : 15915 mm
Największa szerokość : 3038 mm
Największa wysokość od główki szyny : 4343 mm
Rozstaw czopów skrętu : 8550 mm
Rozstaw osi wózka : 3050 mm
Rozstaw osi skrajnych : 11600 mm
Nacisk osi na tor : 20 t
Typ silników trakcyjnych : EE541A