Lokomotywa uniwersalna serii EU07


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Na mocy podpisanego w 1959 roku porozumienia między rządem polskim i brytyjskim konsorcjum "Contractors Committee for Electrification of Polish Railways" strona brytyjska zobowiązała się dostarczyć stronie polskiej 20 elektrycznych lokomotyw o układzie osi BoBo oraz dokumentacje techniczną niezbędną do dalszej produkcji takich samych lokomotyw na licencji w zakładach polskich. Na podstawie dostarczonej dokumentacji CBKPTK opracowało projekt nowej lokomotywy oznaczonej typem 4E. W roku 1965 dokumentacja została przekazana dla Pafawagu Wrocław który rozpoczął produkcje nowych lokomotyw. W związku z tym że lokomotywy były nieco zmienione w stosunku do ich pierwowzoru czyli serii EU06 nowe lokomotywy otzrymały na PKP oznaczenie serii EU07. Budowę pierwszej lokomotyw zakończono w połowie grudnia 1964 roku po czym skierowano na jazdy testowe. Na inwenrarz PKP lokomotywa EU07-001 weszła 10.06.1965. Kolejny egzemplarz trafił na stan PKP 21.12.1965 roku a EU07-003 dopiero rok później bo 30.12.1966. Od czerwca 1967 roku Pafawag zaczął seryjne dostawy lokomotyw prowadząc jednocześnie prace nad przystosowaniem lokomotyw typu 4E do jazdy z prędkościami rzędu 140-160 km/h (późniejszy typ 4Ea i 102E). W latach 1967-1975 Pafawag dostarczył dla PKP w sumie 240 lokomotyw typu 4E partiami od kilku do kilkadziesięciu rocznie. W latach 1976-77 z powodu niezadowalających wyników eksploatacji do serii EU07 włączono cztery lokomotywy serii EP08 (typ 4Ea) zmieniając im podczas napraw rewizyjnych przekładnie na taką samą jak w serii EU07. Lokomotywy te otrzymały numery od 241 do 244. W latach 1975-1982 wstrzymano produkcje lokomotyw EU07 na rzecz bardziej potrzebnych lokomotyw ET22 i ET41. Niestety już na początku lat 80-tych gołym okiem było widać że nie był to pomysł trafiony. Wraz z elektryfikacją kolejnych linii pojawiały się braki taboru dla pociągów pasażerskich i coraz częściej były one obsługiwane lokomotywami serii ET22 a nierzadko także ET41. Ponieważ jednak Pafawag nadal produkował lokomotywy serii ET22, zlecono w 1982 roku zakładom HCP w Poznaniu opracowanie nowego typu lokomotyw na bazie produkowanych już tam lokomotyw ET41, jednocześnie kończąc produkcje lokomotyw ET41 (zamiast początkowo zakładanych 500 zbudowano tylko 200). Dokumentacja powstała jeszcze w 1982 roku jednak ze względu na nieco inną konstrukcje od typu 4E, nadano nowe oznaczenie typu 303E. Pierwszą lokomotywe nowego typu przekazano do eksploatacji na PKP 31.08.1983 i oznaczono serią EU07 i numerem inwentarzowym 301. Mimo że oba typy należały do tej samej serii EU07 to różnice między typami były tak duże że na przykład niemożliwa była jazda przy użyciu sterowania ukrotnionego lokomotyw typu 4E i 303E. Do roku 1990 HCP dostarczył dla PKP 236 lokomotyw typu 303E (EU07-301...536). Kolejną lokomotywą serii była EU07-537 przebudowana z członu 'B' skreślonej z inwentarza lokomotywy ET41-036. Kolejnych 6 lokomotyw (EU07-538...543) dostarczono w roku 1992 i były to ostatnie orginalne lokomotywy typu 303E. Natomiast ostatnimi lokomotywami serii EU07 były lokomotywy EU07-544 przebudowana z członu 'A' lokomotywy ET41-088 i wpisana na inwentarz PKP w dniu 09.01.1992, oraz ostatnia EU07-545 przebudowana z członu 'A' lokomotywy ET41-116 wpisana na inwentarz w dniu 31.08.1994. Ciekawostką odnośnie typu 303E jest to że lokomotywa EU07-544 jako jedyna z tego typu nie posiada ryflowanego pudła. Mimo swojej ponad 40 letniej historii lokomotywy serii EU07 są podstawowym taborem do obsługi pasażerskich pociągów dalekobieżnych, i spotkać je nadal można na większości zelektryfikowanych linii w Polsce. Na stanie PKP znajduje się nadal ponad 300 lokomotyw tej serii. Około 80 lokomotyw zostało przebudowanych na serie EP07 (więcej na temat serii EP07 znajdziesz TUTAJ). Około 60 lokomotyw zostało skreślonych z inwentarza PKP i w większości fizycznie skasowana. Jedna z lokomotyw (EU07-125), po skreśleniu przez PKP została sprzedana dla firmy PTKiGK Zabrze gdzie z oznaczeniem 4E-004 pracuje do dnia dzisiejszego w ruchu towarowym. Przez ponad 40 lat swojej służby na kolejach polskich lokomotywy serii EU07 zyskały sobie miano jednych z najmniej awaryjnych, i jednocześnie głównie ze względu na dużą ilość egzemplarzy jedych z najbardziej znanych lokomotyw w kraju. Bo kto (szczególnie z tych którzy interesują się koleją) nie widział nigdy lokomotywy serii EU07?


Model : EU07
Oznaczenie fabryczne : 4E (EU07-001...240), 4Ea (EU07-241...244 ex. EP08), 303E (EU07-301...545)
Producent : Pafawag Wrocław (EU07-001...244), HCP Poznań (EU07-301...545)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 489 (wraz z serią EP07)
Układ osi : BoBo
Moc godzinna : 2080 kW
Moc ciągła : 2000 kW
Maksymalna prędkość : 125 km/h
Liczba silników trakcyjnych : 4
System zawieszenia silników : elastyczny Alsthoma
Przekładnia (stosunek liczby zębów) : 79:18
Maksymalna siła pociągowa : 274.59 kN
Średnica kół lokomotywy : 1250 mm
Rodzaj sterowania : ukrotniony
Napięcie rozrządu : 110 V
Nacisk osi na szyne : 196.13 kN
Masa służbowa : 80 t typ 4E, 83.4 t typ 303E
System hamulca : Oerlikona
Całkowita długość : 15915 mm (4E), 16235 mm (303E)
Największa szerokość : 3038 mm
Największa wysokość od główki szyny : 4343 mm
Rozstaw czopów skrętu : 8550 mm
Baza wózka : 3050 mm
Rozstaw osi skrajnych : 11600 mm
Typ silników trakcyjnych : EE541b, EE541f
Typ sprzęgu : śrubowy (4E), śrubowy lub SA3 (303E)