Lokomotywa uniwersalna serii EU20


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W wyniku podpisanej w 1953 roku umowy między rządami Polski i NRD, PKP oprócz lokomotyw EU04 jednostek EN56 i ED70 otrzymało również 34 ciężkie lokomotywy o układzie osi Co`Co`. Pierwsze lokomotywy zostały dostarczone do kraju w roku 1955 roku gdzie otrzymały oznaczenie E05, i zostały skierowane do lokomotywowni Piotrków Trybunalski. W zasadzie ich zadanie polegało głównie na obsłudze ruchu towarowego na nadal elektryfikowanej lini Warszawa-Śląsk. Lokomotywy te posiadały co prawda uniwersalną charakterystyke trakcyjną jednak ze względu na złe właściwości jezdne przy większych prędkościach bardzo rzadko były używane w ruchu pasażerskim. W 1959 roku wraz z wprowadzeniem normy RN-58/MK-0001 lokomotywy otrzymały nowe oznaczenie serii EU20. Niestety ze względu na częste awarie, a także na systematyczne wprowadzanie mniej awaryjnych lokomotyw polskiej produkcji, w roku 1976 rozpoczęto wycofywanie serii EU20 z ruchu. Ostatnia lokomotywa serii została wycofana w roku 1981. Obecnie jedyną zachowaną lokomotywą tej serii jest EU20-24, stanowiąca eksponat Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.


Model : EU20
Producent : VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" Henigsdorf
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 34
Układ osi : CoCo
Maksymalna prędkość : 110 km/h
Moc ciągła : 2520 kW
Moc godzinna : 3180 kW
Długość całkowita : 18,5 m
Największa szerokość : 3050 mm
Największa wysokość od główki szyny : 4480 mm
Średnica kół : 1350 mm
Masa służbowa : 110 t
Silniki trakcyjne : 6 szt. GBM530
Przełożenie przekładni głównej : 81:21