Lokomotywa uniwersalna serii EU43


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W roku 1996 PKP podpisało z firmą Adtranz-Pafawag umowę na dostawe 50 nowoczesnych lokomotyw. Początkowo miały to być lokomotywy jednosystemowe, jednak poniważ trwały prace remontowe na lini E20, postanowiono że 8 lokomotyw zostanie zbudowanych jako dwusystemowe (zasilanie 3 kV=, 15 kV~), i będą obsługiwać pociągi na trasie Warszawa-Berlin. Nowe lokomotywy zostały oznaczone typami 114E (jednosystemowa) oraz 112E (dwusystemwa), a serie PKP miały być odpowiednio EU11 (114E) oraz EU43 (112E). Umowę zakupu nowych lokomotyw podpisano w roku 1996, a w latach 1996-2002 lokomotywy obydwu serii były sukcesywnie budowane. Zewnętrznie oba typy różniły się od siebie dość znacząco. Oprócz nieco innego pudła, lokomotywa EU43 posiadała dwa nie połączone ze sobą pantografy, jeden do odbioru napięcia 3kV= drugi do odbioru napięcia 15kV~. Natomiast wewnątrz główną różnicą były dodatkowe obwody do zasilania napięciem przemiennym w EU43. Niestety mimo że można je było przez jakiś czas spotkać z planowymi pociągami, zarówno pasażerskimi jak i towarowymi to były to tylko jazdy testowe. Jazdy testowe odbywały się także na torze doświadczalnym pod Żmigrodem. Niestety, mimo że lokomotywy te jeździły już z naniesionymi oznaczeniami EU11 i EU43 oraz 'napisem' PKP to nigdy nie stały się własnością PKP, a w roku 2002 z powodu trudności finansowych PKP odstąpiło od zakupu tych lokomotyw (oficjalnym powodem odstąpienia od umowy była przeciągająca się budowa kolejnych egzemplarzy). Co prawda lokomotyw tych w Polsce obecnie nie ma ale mimo to zapisały się w historii polskich kolei, do dziś wśród osób interesujących się koleją krąży powiedzenie "w lutym" co ozncza nigdy. Wzieło się to stąd że władze PKP mimo że wiedziały już że lokomotyw tych nie kupią to nadal podawały do publicznej wiadomości że lokomotywy pojawią się na polskich torach w lutym (2002 roku). Ostatecznie lokomotywy serii EU43 zostały sprzedane prywatnemu operatorowi kolejowemu z Włoch firmie Rail Traction Company i z niezmienionym oznaczeniem EU43 do dnia dzisiejszego prowadzą międzynarodowe pociągi towarowe, głównie z Włoch do Niemiec. Kto wie jak potoczyłyby się dalsze losy PKP i ogólnie polskiej kolei gdyby zakup tych lokomotyw jednak się powiódł. Więcej na temat lokomotyw serii EU11 znajdziesz TUTAJ.


Model : EU43
Oznaczenie fabryczne : 112E
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 8 (niestety nigdy nie weszły na stan PKP)
Układ osi : BoBo
Prędkość konstrukcyjna : 220 km/h
Maksymalna prędkość eksploatacyjna : 200 km/h
Napięcie zasilania : 3 kV DC, 15 kV 16,2/3 Hz AC
Moc ciągła : 6000 kW
Siła trakcyjna rozruchowa : 300 kN
Moc hamowania elektrodynamicznego odzyskowego : do 6/5,5 MW
Moc hamowania elektrodynamicznego oporowego : do 2,5 MW
Masa służbowa : 87 t
Długość ze zderzakami : 19400 mm
Szerokość nadwozia : 2950 mm
Baza wózka : 2650 mm
Baza lokomotywy : 11400 mm
Średnica kół : 1100 mm
Silniki trakcyjne : 4 szt. asynchroniczne trójfazowe ASIA7065
Moc silnika trakcyjnego : 1530 kW częstotliwość znamionowa 55.8 Hz
Masa silnika trakcyjnego : 2300 kg
Przełożenie przekładni głównej : 1:3.65