Jednostka do peronów wysokich serii EW51


GALERIA - KLIKNIJ ZDJĘCIE ŻEBY WEJŚĆ


Jednostki serii EW51 były pierwszymi elektrycznymi jednostkam w Polsce. Zbudowane zostały z myślą o obsłudze zelektryfikowanych lini w węźle Warszawskim na liniach do Otwocka, Mińska Mazowieckiego i Żyrardowa. W okresie międzywojennym zbudowano w tym celu 76 takich jednostek które nosiły oznaczenie serii E-91. Jednostki składały się z trzech członów w układzie silnikowy-doczepny-rozrządczy. Wagony silnikowe wyprodukowała firma Lilpop na bazie angielskiej aparatury elektrycznej firmy English Electric Co Ltd. Natomiast wagony doczepne i rozrządzcze zbudowały zakłady Cegielskiego w Poznaniu oraz Zieleniewskiego w Sanoku (za aparature elektryczną w tych wagonach odpowiadał jednak Lilpop). Jednostki posiadały dość nietypowy układ osi Bo'Bo'+2'2'2' w związku z tym że wózki napędne posiadał wyłącznie wagon silnikowy, a człony doczepny i rozrządczy spoczywały na trzech wózkach tocznych z jednym wózkiem wspólnym systemu Jacobsa pomiędzy członami. Po wojnie odbudowano w Polsce zaledwie 36 jednostek tego typu nadając im początkowo oznaczenie E51. W roku 1959 po zmianie systemu oznakowania taboru, nadano im nowe oznaczenie serii EW51. Przez cały okres eksploatacji jednostki te związane były z elektrowozownią Warszawa Grochów. Ostatnie jednostki serii EW51 pracowały do końca lat 70-tych. Początkowo jednostki serii E-91 posiadały przedziały klasy 2 oraz 3 (w roku 1940 zrezygnowano z klasy 2). Po wojnie podczas remontowania jednostek klasę 3 zastąpiono klasą 2. Żadna jednostka nie została zachowana do celów muzealnych, jednak jedna z nich, oznaczona jako 91000 w stanie agonalnym stoi do dziś na bocznym torze stacji Warszawa Grochów (jeszcze z oznczeniami klasy 3 na pudle).


Model : EW51
Ilość egzemplarzy : 36
Układ wagonów : s+d+r
Masa w stanie próżnym : 114 t
Masa służbowa : 151.2 t
Moc ciągła : 429 kW
Moc godzinna : 597 kW
Prędkość konstrukcyjna : 120 km/h
Prędkość eksploatacyjna : 100 km/h
Szybkość mocy ciągłej : 50,5 km/h
Szybkość mocy godzinnej : 45 km/h
Średnica kół napędnych : 1000 mm
Średnica kół tocznych : 940 mm
Długość całkowita bez sprzęgów : 59120 mm
Szerokość całkowita : 2880 mm
Wysokość całkowita : 4408 mm
Rozstaw czopów skrętu wagonu silnikowego : 14000 mm
Rozstaw czopów skrętu wagonów sterowniczego i doczepnego : 16300 mm
Rozstaw osi wózków : 2700 mm
Ilość miejsc siedzących : 243(tylko 3 klasa)
Ogólna ilość miejsc : 536
Rok budowy : 1936
Silniki trakcyjne : 4 szt. typ PK-601
Moc godzinna silnika : 151 kW
Moc ciągła silnika : 108 kW
Prąd mocy godzinnej : 112 A
Prąd mocy ciągłej : 80 A
Prędkość obrotowa silnika przy mocy godzinnej : 835 obr/min
Prędkość obrotowa silnika przy mocy ciągłej : 980 obr/min
System zawieszenia silników : tramwajowy "za nos"
Sterowanie : ukrotnione
Napięcie rozrządu : 110 V
Ogrzewanie : elektyryczne
Oświetlenie : elektryczne żarowe