Jednostka do peronów wysokich serii EW58


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


Projekt jednostek typu 3WE powstał w roku 1973, i był próbą stworzenia jednostek do ruchu aglomeracyjnego w rejonie Warszawy, Trójmiasta i planowanej Szybkiej Kolei Miejskiej na górnym Śląsku. Jednostka odróżnia się od wcześniej budowanych jednostek serii EW55, EN57 itp. nie tylko zmienioną konstrukcją pudła, ale także, a może przede wszystkim układem członów. Posiada ona dwa człony silnikowe w układzie s+d+s (co prawda były już wcześniej jednostki z dwoma członami silnikowymi czyli ED70, ale były to jednostki czteroczłonowe). Zmiany w stosunku do jednostek EN57 obejmowały również nowe silniki LKa435, hamulec elektrodynamiczny, elektroniczny układ przeciwpoślizgowy czy całkowicie zmienioną konstrukcje wózków. Oprócz tego znaczna część aparatury alektrycznej przeniesiona została na dach pojazdu. Zwiększona została także prędkość maksymalna, która dla jednostek EW58 wynosi 120 km/h. Pierwsza jednostka oznaczona jako EW58-001, zbudowana została we Wrocławskim Pafawagu w 1974 roku i skierowana do obsługi trójmiejskiej SKM. Do roku 1980 dostarczono kolejnych 27 pojazdów, wszystkie w rejon trójmiasta. Niestety nietrafione pomysły konstrukcyjne, m.in. zbyt mała ilość drzwi wejściowych czy duża moc silników które w obydwu wagonach silnikowych były na stałe połączone w układ szeregowy, przez co jednostka zużywała zbyt wiele energii, a także fakt że ostatecznie nie zbudowano SKM dla Górnego Śląska wpłynęły na to że po zbudowaniu 28 egzemplarzy zaprzestano dalszych zakupów tych jednostek. Ze względu na fakt że jednostki miały wspomniane powyżej wady, oraz ze względu na spadek ilości podróżnych dość szybko seria zaczęła się zmniejszać. W roku 1999 było już tylko 10 jednostek tej serii, a w 2004 już tylko 7. Obecnie pozostało jeszcze tylko 6 jednostek które są własnością PKP SKM Trójmiasto, jednak ze względu na duże zużycie energii używane są tylko w wyjątkowych sytuacjach.


Model : EW58
Oznaczenie fabryczne : cały EZT - 3WE, wagon doczepny - 401B, wagon silnikowy 301B
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 28
Układ wagonów w zespole : s+d+s
Układ osi : BoBo+2,2+BoBo
Długość całkowita 64640 mm
Długość pudła wagonu silnikowego : 21130 mm
Długość pudła wagonu doczepnego : 20940 mm
Szerokość pudła : 2880 mm
Wysokość jednostki bez pantografu : 3900 mm
Wysokość osi sprzęgu od główki szyny : 950 mm
Baza wózka 2500 mm
Rozstaw czopów skrętowych : 15040 mm
Typ wózka : wagon silnikowy - 3MN, wagon doczepny - 9AN
Mażnice : bezwidłowe, systemu Alsthoma, łożyska 130*260*93
Średnica i długość czopa osi : 130*264
Hamulec : elektrodynamiczny i elektropneumatyczny
Hamulec ręczny : w kabinie sterowniczej na przedni wózek
Nastawiacz klocków hamulcowych : typ H19S/-J350 (DRV 2A - K350)
Cylinder hamulcowy : 9"
Przetwornica : typ LKPa-423 o mocy 40 kW
Regulator napięcia : typ BRN-4u
Akumulatory : 8*9*6G-100H
Oświetlenie : świetlówkowe-przekształtniki indywidualne
Ogrzewanie : elektryczne-konwekcyjne
Wentylacja : nawiewna-wymuszona
Sprzęg : automatyczny typu ZEa i ZEk
Usprężynowanie : sprężyny śrubowe
Sterowanie : ukrotnione do trzech jednostek
Rozstaw osi skrajnych wagonu : 17540 mm
Silniki trakcyjne : 8 szt. LKa-435 205 kW
Moc ciągła EZT : 1640 kW
Przełożenie przekładni głównej : 69:18
Napięcie obwodów rozrządczych : 110 V
Masa w stanie służbowym członu silnikowego : 52.4 t
Masa w stanie służbowym członu doczepnego : 42.2 t
Masa w stanie służbowym całego EZT : 147 t
Srednica kół napędnych : 1000 mm
Srednica kół tocznych : 920 mm
Ilość miejsc siedzących : 212
Ilość miejsc stojących (przy 5 osobach na 1m2) : 352
Ogólna ilość miejsc : 564
Prędkość konstrukcyjna : 120 km/h
Ilość przedziałów pasażerskich : 10