Lokomotywa pasażerska serii SP49


GALERIA - KLIKNIJ ŻEBY WEJŚĆ


W roku 1985 rumuńskie zakłady FAUR dostarczyły dla PKP dwie prototypowe lokomotywy z zamówionej serii 200 lokomotyw. Początkowo lokomotywy te oznaczone zostały jako SP49-001 i SP49-002 gdyż miały to być lokomotywy ze sterowaniem ukrotnionym. Ponieważ układ sterowania ukrotnionego nie spełniał swojego zadania, kolejne lokomotywy były dostarczane już bez niego i cała seria otrzymała nowe oznaczenie serii SP32. Aby ujednolicić całą serię, dwie prototypowe lokomotywy SP49 zostały przebudowane i otrzymały nowe oznaczenie SP32-001 i SP32-002. Od pozostałych lokomotyw serii odróżniały się przede wszystkim niższym krótszym przedziałem maszynowym, i przeniesieniem wszystkich urządzeń z niego na dłuższy przedział. Niestety z powodu dużej usterkowości całej serii PKP po zakupieniu 152 sztuk wycofało się z dalszych zakupów. Lokomotywy SP32-151 i SP32-152 nie weszły od razu na stan PKP lecz stały się własnością ZNTK Piła. Na początku lat 90-tych lokomotywy SP32-001 i SP32-002 (czyli pierwotnie SP49) zostały skreślone z inwentarza PKP a na ich miejsce wpisano lokomotywy SP32-151 i SP32-152 nadając im oznaczenia SP32-001" i SP32-002" (oczywiście tylko na papierze, bo w rzeczywistości jeździły oznaczone jako SP32-001 SP32-002). Niestety do dnia dzisiejszego nie zachował sie żaden egzemplarz serii SP49, niewiele pozostało również po tych lokomotywach informacji. W zasadzie jedyne co dziś o nich wiadomo to że isniały dwa egzemplarze, i prawdopodobnie miały identyczne dane techniczne jak seria SP32. Z dostępnych informacji wynika że obie lokomotywy serii SP49 stacjonowały w lokomotywowni Siedlce, i tam też zakończyły swoja służbę. Prawdopodobnie odbyły również kilkumiesięczną delegacje w lokomotywowni Jasło. A sama ich służba zakończyła się prawdopodobnie w roku 1992, już jako SP32.


Model : SP49
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy : 2
Producent : 23 August Bukareszt (Rumunia) 1985
Układ osi : BoBo
Sterowanie : ukrotnione
Długość całkowita : 16 m
Rozstaw osi skrajnych : 10.5 m
Baza wózka : 2500 mm
Silnik spalinowy M820SR, 12 cylindrowy widlasty o mocy 957 kW = 1300 KM
Przekładnia : elektryczna
Masa w stanie służbowym : ~74 t
Średnica kół : 1100 mm
Prędkość konstrukcyjna : 100 km/h
Ogrzewanie : elektryczne 3000 V

Uwaga : dane oznaczone kolorem niebieskim są niesprawdzone, jednak biorąc pod uwage że seria SP49 sostała przebudowana na SP32 więc z grubsza powinny się zgadzać.